Brev:
Natammestop drager ud
25. november 2020
Alder:
16 mdr.
Natammestop drager ud
Hej Helen,
Mit spørgsmål drejer sig om stopning af natamning.
Min datter er 16 måneder og er blevet ammet om natten frem til for 3 mdr tids siden. Der begyndte jeg udfasning af natamning. Det gik ok - vi fik på 3 ugers tid skåret den ene af de to natamninger fra. Nemlig den, der lå kl 00- 01. Men den anden opvågning mellem kl 03-05 driller meget og vi står fast.
Min datter har sovet og spist godt helt fra starten af. Hun drak effektivt fra hendes første leveuge og kunne spise sig mæt/tømme brystet på 15 min. Hun har for det meste, også som spæd, kun haft brug for at amme 6 gange i døgnet med 3-4 timers mellemrum. Det er gået sådan af sig selv, og hun har sjældent haft brug for at falde i søvn ved brystet f.eks. og har sovet fint i egen seng på vores værelse.
Hendes aften og nataming rytme har længe været således: aftensmad kl 17, grød kl 18.30, godnatamning kl 19.30 i vores seng hvorefter hun bliver båret sovende over i hendes egen, amning ved opvågning ca kl 01 og amning ved opvågning kl 04-05. Hun er ikke blevet ammet om dagen det sidste lille halve år (tror jeg, kan snart ikke huske det). :O :)
Efter udfasning af natamning er vi nu på: godnatamning kl 19.30, opvågning/nogle gange amning kl 03-05 og så har jeg indført en godmorgen amning som det første, når hun vågner kl 07, da jeg gerne har villet give hende 2 gange i døgnet og stadig gerne vil give hende 1 gang i døgnet, når natamningen forhåbentlig er stoppet helt.
Nu vil jeg/vi herhjemme dog rigtig rigtig gerne helt ud af natamningen, så vi alle kan få en sammenhængende søvn. Godnatamningen vil vi også gerne ud af, sådan så far kan putte om aftenen også. Den har jeg dog prioriteret som det sidste, da jeg heller vil prioritere sammenhængende søvn.
Som sagt er vi kommet ud af den ene natamning ved 01 tiden, og det gjorde vi på den måde, at hun ved opvågning fik at vide, at hun ikke fik mælk om natten længere (nogle nætter har jeg sagt, “at når solen skinner og det er dag igen, kunne hun få mælk” - som hun så har fået), “at brysterne sov ligesom mor og far” og så blev hun tilbudt vand, noget banan og fik lov til at sove helt tæt på mig, også ovenpå mig. Den metode fik hende afvænnet med den første opvågning, men vi sidder fast i den senere opvågning. Og jeg må indrømme, at jeg ikke havde forventet, at de to opvågninger skulle afvænnes hver i sær agtigt.
Hun er nu vågnet hver nat mellem kl 03-05 (nogle nætter allerede kl 02 eller endda 01) og er vågen i alt fra 0,5 - 2 timer, før hun finder ro og sover igen. Jeg gør det samme som før med at tilbyde vand, brød/bananpandekage og at hun kan ligge tæt for at få intimitet og nærhed, hvilket amningen gav hende.
Hun har i disse 2 måneder med opvågninger virkelig forsøgt at lægge sig igen efter at have fået pandekage og vand, men er endt med at rode rundt i vores seng, sidde meget oppe og græde en hel del, da hun ikke kan finde ro før hun får mælk. Hvilket jeg så er endt med at give hende efter 2 timer vågenhed. Og så sover hun. Til gengæld har jeg også forsøgt mig med at give hende mælk med det samme ved opvågning kl 03/04, men hvor hun alligevel har været vågen op til 1,5 time og først faldet i søvn efter hun har fået pandekage.
Den sidste uges tid har jeg forsøgt mig med ikke at tilbyde hende noget mad men kun vand af frygt for at jeg kan have vænnet hende til at få mad, og hun vågner af den grund nu. Det lader ikke til at gøre hende så meget, at hun ikke får mad. Men nu bliver hun så i stedet utrooolig vred og gal, når hun får nej til mælk (og ikke noget andet i stedet). Hun insisterer!! på at få mælk eller ligge hos/på mig eller at vi skal stå op. Hvilket jeg ikke gør. At ligge hos mig virker så heller ikke nu, for så kommer hun i tanker om, at hun vil have mælk. Hun skriger/kalder/skælder viiirkelig intenst i vrede, afmagt og frustration og kaster med tingene; sut, bamser og vandflaske. Det er mega hårdt og hjerteskærende at se på og jeg er meget forvirret og fortvivlet om det kan være rigtigt, at jeg “bare” skal stå det igennem.
Vi har i øvrigt flere gange prøvet, at det er far, der tager hende, når hun vågner i stedet og/eller putter hende. Det har førhen (for 4-6mdr siden) virket, men når vi prøver det nu, bliver hun heeelt ude af den. Hun kalder og leder efter mig, skriger og græder i op til 2 timer til stemmen bliver hæs og hun næsten kaster op/hyperventilerer. Det har jeg simpelthen ikke kunne holde ud.
I går aftes og her til aften var det som om at hun har taget de sidste nætters gang/forløb med trods, skæld ud (hendes mest) og afmagt med ind i aftenputningen, så nu ville hun pludselig ikke rigtig have mælk og sagde bare nej og skreg/græd til alle forslag vi kom med om at hun skulle lægge sig, tage bamsen til sig eller andet. Det var her til aften virkelig som om hun søgte konfrontationen demonstrativt.
Vi har været vågne om natten i 0,5 - 2 timer nu i ca 2 mdr og nu kommer putteproblemer oveni, så jeg er pænt udkørt og tænker, at der jo må være noget der kan/skal gøres anderledes.
Har du nogle bud, nogle tanker og/eller ser det tydeligere udefra måske? Det kunne være meget dejligt.
Det skal i øvrigt lige nævnes, at da udfasning af natamning havde stået på i 3 uger og hun sov igennem første opvågning, flyttede vi bopæl. Så der skete meget nyt omkring hende der, og der endte jeg med at give hende mælk ved opvågningen kl 03-05 i en periode. Det er 2 mdr siden.
Mange kærlige hilsener og håb om hjælp fra
en udkørt frustreret og forvirret mor.