Brev:
Amning om natten - 3 mdr.
28. december 2019
Alder:
3 mdr.
Amning om natten - 3 mdr.
Hej Helen .
Jeg har tidligere skrevet til dig ang. søvn og rutiner. Tak for sit svar.
Vi er begyndt at arbejde med soverytmen, og jeg synes faktisk at det går godt om dagen. Vores rytme ser nogenlunde således ud:
Kl. 08.00 - vågner op, og vi ligger og pludre og hygger i sengen
Kl. 08.30 - står op, skifter ble, får tøj på.
Kl. 09.00 - ammer
Kl. 10.00 - bliver lagt til lur
Kl. 13.00 - vågner fra lur og ammes
Kl. 13.00-15.00 - ammes, skiftes, vi leger mm.
Kl. 15.00 - puttes til lur i barnevogn (her er vi begyndt nogle dage at kunne sove uden at barnevognen triller gennem hele luren, hvilket er virkelig dejligt! :))
Det er stadig meget forskelligt hvor lang nummer 2 lur er, den kan være alt mellem 3 kvarter til 3,5 time :0
Lad os sige hun sover 2 timer så ser det efterfølgende således ud:
Kl. 17.00 - vågner op, skiftes, ammes, pludre osv.
kl. 19.00 - tvinges til en lille lur, hvor vi svøber i dyne, og hun skriger og skriger, for til sidst at slukke og sove i 30 min i vores arme. Vi gør det fordi hun viser tegn på træthed, men røde øjne osv.
Kl. 21 - hun skiftes og gøres godnatklar, hvorefter vi går i soveværelset med dæmpet belysning, pludre lidt, evt. zoneterapi..
Og nu kommer mit spørgsmål så, for her begynder balladen. Når hun skal spise til nat oplever jeg ofte nu at det er en kamp og hun skriger og skriger.. nogle gange falder hun i søvn, sover 30 min og så vil hun spise, andre gange skriger hun bare længe for til sidst at ville spise. Jeg har prøvet at lade der gå længere tid mellem måltiderne og kortere tid, men intet hjælper. Har også forsøgt at starte senere med putteritual, men det hjælper heller ikke.
(Der er ingen forskel på om vi har lavet meget i løbet af dagen, eller ingenting - tænker overstimulering, og hun har ingen spændinger eller andet, vi har været til osteopat da hun var 4 uger)
Derudover så vil hun om natten spise meget oftere end om dagen.
Om dagen kan der godt gå 4 timer mellem måltiderne, og her er det endda ofte mig der lægger hende til, fordi der er gået så lang tid, og altså ikke fordi hun selv melder sig. Om natten vågner hun hver 1,5-2. Time. (Ud over første stræk som ofte er på 4 timer, men resten af natten er det konstant)
Jeg har prøvet at ignorere hende øffen for at se om hun falder i søvn igen, men det gør hun ikke, så ender det bare i gråd.
Jeg prøver at amme ad 2 omgange, altså med en lille pause hvor jeg får vækket hende lidt igen, da hun hurtigt fader i søvn ved brystet, så hun spiser mest muligt, og giver hende ofte også det andet bryst, men hun sover lige kort om jeg lægger hende i seng efter en kort amning eller lang..
Sidste mail jeg sendte rådede du mig til også at supplere med mme om dagen, men jeg kan ikke få mere mad i hende efter amning, så jeg tænker ikke at hun har brug for det. Til gengæld kan hun drikke 100-150 ml. Efter amning om aftenen. (Hun er knap 3
Måneder og vejer ca. 6,5 kg - fødselsvægt 3275, så hun tager rigeligt på)
Jeg har selv tænkt at hun måske spiser for lidt i løbet af dagen, og har prøvet at amme hende oftere, men så skriger hun helt vildt, allerede når jeg bare lægger hende i ammestilling.
Så jeg håber du kan hjælpe mig med de to spørgsmål:
Hvad kan grunden være til at hun bliver så sur når hun skal spise hver aften - det er næsten som om hun ved at hun skal sove så snart vi går i soveværelset - men det kan vel ikke passe?
Og har du nogle tiltag jeg kan forsøge på for at få hende til at spise mindre om natten?
Med venlig hilsen
en førstegangsmor