Amning om natten - 3 mdr.

28. december 2019

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Amning om natten - 3 mdr.

Hej Helen .

Jeg har tidligere skrevet til dig ang. søvn og rutiner. Tak for sit svar.

Vi er begyndt at arbejde med soverytmen, og jeg synes faktisk at det går godt om dagen. Vores rytme ser nogenlunde således ud:

Kl. 08.00 - vågner op, og vi ligger og pludre og hygger i sengen
Kl. 08.30 - står op, skifter ble, får tøj på.
Kl. 09.00 - ammer
Kl. 10.00 - bliver lagt til lur
Kl. 13.00 - vågner fra lur og ammes
Kl. 13.00-15.00 - ammes, skiftes, vi leger mm.
Kl. 15.00 - puttes til lur i barnevogn (her er vi begyndt nogle dage at kunne sove uden at barnevognen triller gennem hele luren, hvilket er virkelig dejligt! :))
Det er stadig meget forskelligt hvor lang nummer 2 lur er, den kan være alt mellem 3 kvarter til 3,5 time :0

Lad os sige hun sover 2 timer så ser det efterfølgende således ud:

Kl. 17.00 - vågner op, skiftes, ammes, pludre osv.
kl. 19.00 - tvinges til en lille lur, hvor vi svøber i dyne, og hun skriger og skriger, for til sidst at slukke og sove i 30 min i vores arme. Vi gør det fordi hun viser tegn på træthed, men røde øjne osv.
Kl. 21 - hun skiftes og gøres godnatklar, hvorefter vi går i soveværelset med dæmpet belysning, pludre lidt, evt. zoneterapi..

Og nu kommer mit spørgsmål så, for her begynder balladen. Når hun skal spise til nat oplever jeg ofte nu at det er en kamp og hun skriger og skriger.. nogle gange falder hun i søvn, sover 30 min og så vil hun spise, andre gange skriger hun bare længe for til sidst at ville spise. Jeg har prøvet at lade der gå længere tid mellem måltiderne og kortere tid, men intet hjælper. Har også forsøgt at starte senere med putteritual, men det hjælper heller ikke.
(Der er ingen forskel på om vi har lavet meget i løbet af dagen, eller ingenting - tænker ...

Annonce

... overstimulering, og hun har ingen spændinger eller andet, vi har været til osteopat da hun var 4 uger)

Derudover så vil hun om natten spise meget oftere end om dagen.
Om dagen kan der godt gå 4 timer mellem måltiderne, og her er det endda ofte mig der lægger hende til, fordi der er gået så lang tid, og altså ikke fordi hun selv melder sig. Om natten vågner hun hver 1,5-2. Time. (Ud over første stræk som ofte er på 4 timer, men resten af natten er det konstant)

Jeg har prøvet at ignorere hende øffen for at se om hun falder i søvn igen, men det gør hun ikke, så ender det bare i gråd.

Jeg prøver at amme ad 2 omgange, altså med en lille pause hvor jeg får vækket hende lidt igen, da hun hurtigt fader i søvn ved brystet, så hun spiser mest muligt, og giver hende ofte også det andet bryst, men hun sover lige kort om jeg lægger hende i seng efter en kort amning eller lang..

Sidste mail jeg sendte rådede du mig til også at supplere med mme om dagen, men jeg kan ikke få mere mad i hende efter amning, så jeg tænker ikke at hun har brug for det. Til gengæld kan hun drikke 100-150 ml. Efter amning om aftenen. (Hun er knap 3
Måneder og vejer ca. 6,5 kg - fødselsvægt 3275, så hun tager rigeligt på)

Jeg har selv tænkt at hun måske spiser for lidt i løbet af dagen, og har prøvet at amme hende oftere, men så skriger hun helt vildt, allerede når jeg bare lægger hende i ammestilling.

Så jeg håber du kan hjælpe mig med de to spørgsmål:

Hvad kan grunden være til at hun bliver så sur når hun skal spise hver aften - det er næsten som om hun ved at hun skal sove så snart vi går i soveværelset - men det kan vel ikke passe?

Og har du nogle tiltag jeg kan forsøge på for at få hende til at spise mindre om natten?

Med venlig hilsen
en førstegangsmor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder