Brev:
Sutteflaske efter barsel
28. december 2019
Alder:
5 mdr.
Sutteflaske efter barsel
Kære Helen.
Vi har desperat brug for din hjælp. Den 1. Marts, når vores dreng er 7 mdr, starter jeg på arbejde og min kæreste tager 3 måneders barsel. Vores dreng ELSKER bryst og det er jo i og for sig dejligt, men hvad gør vi når far overtager barslen og vores dreng ikke vil tage flaske?!
Vi har prøvet at give ham flaske nogle gange tidligere da han var omkring 2-3 mdr. Første gang gik det egentlig ok. Han suttede halvdelen i sig (udmalket modermælk) hvorefter han blev ked af det og skreg hver gang flasken kom i munden. De efterfølgende gange er det blevet værre og værre og han græder hver gang han tilbydes flasken. Det er far der prøver. Vi har forsøgt forskellige stillinger og suttetyper. Men han gumler på flasketuden i et stykke tid og græder så hjerteskærende.
Jeg har på det seneste tilbud vand i sutteflasken. Her bliver han ikke sur men han kan simpelthen ikke finde ud af teknikken - han gumler og gumler.
Samme historie gør sig gældende med sut. Første gang vi tilbød ham en rund Bibs sut suttede han lystigt. Efterfølgende er det kun lykkedes at hive 2-3 sut ud af ham af og til, hvorefter han spytter sutten ud. Og vi har prøvet ALLE typER.
Ja - han foretrækker den ægte vare, men han SKAL lære at tage flaske. Jeg har ofte nattevagter, som er af 18 timers varighed. Jeg pendler på arbejde, så min kæreste kan ikke lige “stikke forbi”. Jeg arbejder på sygehuset, så jeg har ingen “sikre pauser” og står en stor del af tiden utilgængelig på en operationsstue.
På “normale” dage, tænker jeg at det er realistisk at jeg vil kunne amme:
Tidlig morgen ca 5.30 inden jeg tager på job
Ca kl 17/17.30 når hjemme fra job
Kl 20 når han puttes
Og så kunne jeg måske tilbyde ham brystet kl 22 når jeg selv går i seng.
Hvor meget mælk har en dreng på ca 7 mdr brug for?
Det er ikke holdbart at jeg skal op flere gange om natten, der skal(!) være et alternativ til faderen.
Jeg modtager alle de råd der kan gives. Vi forsøger pt at tilbyde ham flaske med udmalket modermælk på samme tidspunkt hver dag. Kunne man forsøge at tilbyde MME? Han virker så hidsig over at smagen af modermælk kommer ud af noget ukendt.
Vi er i øvrigt startet op med grød for er par uger siden og han er rigtig glad for at få det efter sin formiddagslur og det går også fint med at drikke vand af kop.
Hvis han ikke tilbydes brystet så bliver han vel nødt til at overgive sig til flaske?
Med venlig hilsen
En meget bekymret og desperat mor