Sutteflaske efter barsel

28. december 2019

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Sutteflaske efter barsel

Kære Helen.

Vi har desperat brug for din hjælp. Den 1. Marts, når vores dreng er 7 mdr, starter jeg på arbejde og min kæreste tager 3 måneders barsel. Vores dreng ELSKER bryst og det er jo i og for sig dejligt, men hvad gør vi når far overtager barslen og vores dreng ikke vil tage flaske?!

Vi har prøvet at give ham flaske nogle gange tidligere da han var omkring 2-3 mdr. Første gang gik det egentlig ok. Han suttede halvdelen i sig (udmalket modermælk) hvorefter han blev ked af det og skreg hver gang flasken kom i munden. De efterfølgende gange er det blevet værre og værre og han græder hver gang han tilbydes flasken. Det er far der prøver. Vi har forsøgt forskellige stillinger og suttetyper. Men han gumler på flasketuden i et stykke tid og græder så hjerteskærende.

Jeg har på det seneste tilbud vand i sutteflasken. Her bliver han ikke sur men han kan simpelthen ikke finde ud af teknikken - han gumler og gumler.

Samme historie gør sig gældende med sut. Første gang vi tilbød ham en rund Bibs sut suttede han lystigt. Efterfølgende er det kun lykkedes at hive 2-3 sut ud af ham af og til, hvorefter han spytter sutten ud. Og vi har prøvet ALLE typER.

Ja - han foretrækker den ægte vare, men han SKAL lære ...

Annonce

... at tage flaske. Jeg har ofte nattevagter, som er af 18 timers varighed. Jeg pendler på arbejde, så min kæreste kan ikke lige “stikke forbi”. Jeg arbejder på sygehuset, så jeg har ingen “sikre pauser” og står en stor del af tiden utilgængelig på en operationsstue.

På “normale” dage, tænker jeg at det er realistisk at jeg vil kunne amme:
Tidlig morgen ca 5.30 inden jeg tager på job
Ca kl 17/17.30 når hjemme fra job
Kl 20 når han puttes
Og så kunne jeg måske tilbyde ham brystet kl 22 når jeg selv går i seng.

Hvor meget mælk har en dreng på ca 7 mdr brug for?

Det er ikke holdbart at jeg skal op flere gange om natten, der skal(!) være et alternativ til faderen.

Jeg modtager alle de råd der kan gives. Vi forsøger pt at tilbyde ham flaske med udmalket modermælk på samme tidspunkt hver dag. Kunne man forsøge at tilbyde MME? Han virker så hidsig over at smagen af modermælk kommer ud af noget ukendt.

Vi er i øvrigt startet op med grød for er par uger siden og han er rigtig glad for at få det efter sin formiddagslur og det går også fint med at drikke vand af kop.

Hvis han ikke tilbydes brystet så bliver han vel nødt til at overgive sig til flaske?

Med venlig hilsen
En meget bekymret og desperat mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"