Brev:
Baby står op kl.04
26. september 2018
Alder:
0 mdr.
Baby står op kl.04
Kære Helen.
Vi fik for små 3 uger siden en dejlig sund og rask dreng. I forvejen har vi en stor dreng på knap 3 år.
Lillebror er en meget veltilpas og mild dreng, men vi er udfordret på nattesøvnen. Det forholder sig sådan at den lille mand konsekvent sover rigtig dårligt om natten, og jeg er efterhånden så træt at overskuddet til storebror smuldre.
Jeg vil derfor gerne have dit blik på vores udfordring og dine råd om hvad jeg kan stille op - hvis der altså er noget at stille op.
Generelt så trives lillebror, når han er vågen er han aktiv og socal, han vil gerne snakke men han nyder også at ligge selv og iagtage sin brors leg eller se på mig lave mad for eksempel. Jeg fuldammer ham og har haft en nem ammeopstart (jeg havde også et ukompliceret ammeforløb med hans storebror). Lillebror har på sine 3 korte leveuger taget 1150 gram på og vokset 6 cm. så han får masser af mad.
Som sagt så består vores udfordring i at vi ikke rigtig sover om natten. Lillebror går fint i seng mellem kl 21-22, hvor han ammes og derefter svøbes i dynen. Han falder i søvn af sig selv, og jeg kan putte ham i babynesten som ligger i dobbeltsengen ved siden af mig. Han sover her et fint stræk på 3 timer, hvorefter han vågner og jeg ammer ham. Han falder i søvn igen og jeg kan for det meste putte ham i babynesten igen uden problemer. Han sover ca. 1,5 time, vågner igen og vil ammes. Her kan det godt være lidt svært at få ham til at sove igen. Han falder nemt i søvn men vågner få minutter efter og har brug for at blive taget op. Dette kan gentage sig 4-5 gange inden han falder "rigtigt" i søvn.
Herfter sover han ca. 1-2 timer, vågner og vil ammes og så begynder uroen og natterodderiet for alvor. Klokken er omkring 03-04 og herfra sover jeg stort set ikke igen. Lillebror vil ammes, falder måske hen ved brystet men når jeg lægger ham fra mig vågner han helt op og vil snakke. Lyset er slukket i soveværelset og jeg skifter ham kun ved afføring, generelt holder jeg en meget "natteligstemning".
Jeg har forsøgt at stort set alt. Sutten tager han nogle gange men vågner når han taber den, så det giver ofte kun 20 mintters ro. Jeg har forsøgt at ligge ham ved siden af mig, her falder han i søvn men sover uroligt og vågner måske efter 20-60 min og så starter det hele forfra. Vi har også en slyngevugge men den har ingen effekt efter kl. 03. Hvis han falder i søvn igen vågner han ofte op og græder eller klynker og er meget svært at få til at falde til ro igen.
I løbet af dagen sover han fint, der er ikke en fast rutine endnu men han sover gerne 2-3 lange lure i sin barnevogn, hvor jeg lægger ham ud og så falder han selv i søvn.
Generelt ammer jeg ham ca hver 2.-3. time i løbet af dagen. Jeg er ikke opsat på at få ham til at sove igennem om natten, babyer har jo små maver så jeg er helt ok med at han ikke sover mere end 3 timer ad gangen, men uroen og den lidt "forstyrret" døgnrytme vil vi meget, meget gerne have bugt med.
Jeg håber du har en ide om hvad jeg kan gøre for at få mere ro på i de sene nattetimer/tidlige morgentimer.
Mange hilsner
Mia