Baby står op kl.04

26. september 2018

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Baby står op kl.04

Kære Helen.

Vi fik for små 3 uger siden en dejlig sund og rask dreng. I forvejen har vi en stor dreng på knap 3 år.

Lillebror er en meget veltilpas og mild dreng, men vi er udfordret på nattesøvnen. Det forholder sig sådan at den lille mand konsekvent sover rigtig dårligt om natten, og jeg er efterhånden så træt at overskuddet til storebror smuldre.

Jeg vil derfor gerne have dit blik på vores udfordring og dine råd om hvad jeg kan stille op - hvis der altså er noget at stille op.

Generelt så trives lillebror, når han er vågen er han aktiv og socal, han vil gerne snakke men han nyder også at ligge selv og iagtage sin brors leg eller se på mig lave mad for eksempel. Jeg fuldammer ham og har haft en nem ammeopstart (jeg havde også et ukompliceret ammeforløb med hans storebror). Lillebror har på sine 3 korte leveuger taget 1150 gram på og vokset 6 cm. så han får masser af mad.

Som sagt så består vores udfordring i at vi ikke rigtig sover om natten. Lillebror går fint i seng mellem kl 21-22, hvor han ammes og derefter svøbes i dynen. Han falder i søvn af sig selv, og jeg kan putte ham i babynesten som ligger i dobbeltsengen ved siden af mig. Han sover her et fint stræk på 3 timer, hvorefter han vågner og jeg ammer ham. Han falder i søvn igen og jeg kan for det meste putte ham i babynesten igen uden problemer. Han sover ca. 1,5 time, vågner igen og vil ammes. Her kan det godt være lidt svært at få ham til at sove igen. Han falder nemt i søvn men vågner få minutter efter og har brug for at blive taget op. Dette ...

Annonce

... kan gentage sig 4-5 gange inden han falder "rigtigt" i søvn.

Herfter sover han ca. 1-2 timer, vågner og vil ammes og så begynder uroen og natterodderiet for alvor. Klokken er omkring 03-04 og herfra sover jeg stort set ikke igen. Lillebror vil ammes, falder måske hen ved brystet men når jeg lægger ham fra mig vågner han helt op og vil snakke. Lyset er slukket i soveværelset og jeg skifter ham kun ved afføring, generelt holder jeg en meget "natteligstemning".

Jeg har forsøgt at stort set alt. Sutten tager han nogle gange men vågner når han taber den, så det giver ofte kun 20 mintters ro. Jeg har forsøgt at ligge ham ved siden af mig, her falder han i søvn men sover uroligt og vågner måske efter 20-60 min og så starter det hele forfra. Vi har også en slyngevugge men den har ingen effekt efter kl. 03. Hvis han falder i søvn igen vågner han ofte op og græder eller klynker og er meget svært at få til at falde til ro igen.

I løbet af dagen sover han fint, der er ikke en fast rutine endnu men han sover gerne 2-3 lange lure i sin barnevogn, hvor jeg lægger ham ud og så falder han selv i søvn.
Generelt ammer jeg ham ca hver 2.-3. time i løbet af dagen. Jeg er ikke opsat på at få ham til at sove igennem om natten, babyer har jo små maver så jeg er helt ok med at han ikke sover mere end 3 timer ad gangen, men uroen og den lidt "forstyrret" døgnrytme vil vi meget, meget gerne have bugt med.

Jeg håber du har en ide om hvad jeg kan gøre for at få mere ro på i de sene nattetimer/tidlige morgentimer.

Mange hilsner
Mia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor