Nyfødt - amning og søvn

16. maj 2018

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Nyfødt - amning og søvn

Hej Helen,

Jeg har en lille dreng på 11 dage, han bliver kun ammet. Sundhedsplejersken sagde den anden dag, da hun tjekkede ham at han ikke suttede helt så godt som hun havde forventet.
Han tager rigtig fint på (og er over sin fødselsvægt), har ikke gulsot eller stramt tungebånd.

Min tvivl er i forhold til amning og søvn.
Han bliver som sagt kun ammet, men jeg synes han ammer meget tit. Han har lidt tendens til at falde i søvn ved brystet også selvom jeg nulre hans tæer eller hænder, som du anbefaler i din bog.
Et eksempel er de sidste 12 timer. Vi har ikke hold pause fra amning i mere end 1,5 time. Er det normalt for denne alder?
Jeg friammer, altså ligger ham til når han giver tegn. Men i nat efter han sov tre timer først ville han ammes gennem resten af natten.
Han har her kl. 14 stadig ikke rigtig sovet en længere periode siden midnat.

Jeg er med på at børn i denne alder ingen rytme har. Men jeg bekymre mig for om jeg ammer ham for ofte - om han kommer til at få en dårlig vane af at fortsætte med at ...

Annonce

... spise som inde i livmoderen (konstant fremfor de lidt større måltider).

Han vågner hver gang jeg ligger ham fra mig, selvom jeg synes jeg har prøvet nogle forskellige teknikker. Hvis han har lagt ovenpå dynen under amningen har jeg flyttet dynen med ham så han ikke føler det store skift ved at blive lagt på noget koldt.

Jeg kan ikke finde ud af om jeg bør holde ham mere vågen under amning eller om det potentielt kan skade hans søvnmønster i længden?

Jeg har prøvet at skifte ham for at han vågner lige mere op, men jeg synes også det virker voldsom at gøre hvergang han ammes.

Er der noget jeg allerede nu kan gøre for at facilitere et godt søvnmønster, eller skal jeg ligge det fra mig lidt endnu og blot følge hans tegn? Jeg synes bare han ville have godt at nogle længere søvnperioder (og det ville jeg også).

Håber du vil dele dine tanker med mig omkring dette.
Jeg ved der også er nogle der snakker om appetitspring på dette tidspunkt - kan det udmunde sig i konstant amning?
Eller er det her tegn på dårlig ammeteknik?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder