Brev:
Nyfødt - amning og søvn
16. maj 2018
Alder:
0 mdr.
Nyfødt - amning og søvn
Hej Helen,
Jeg har en lille dreng på 11 dage, han bliver kun ammet. Sundhedsplejersken sagde den anden dag, da hun tjekkede ham at han ikke suttede helt så godt som hun havde forventet.
Han tager rigtig fint på (og er over sin fødselsvægt), har ikke gulsot eller stramt tungebånd.
Min tvivl er i forhold til amning og søvn.
Han bliver som sagt kun ammet, men jeg synes han ammer meget tit. Han har lidt tendens til at falde i søvn ved brystet også selvom jeg nulre hans tæer eller hænder, som du anbefaler i din bog.
Et eksempel er de sidste 12 timer. Vi har ikke hold pause fra amning i mere end 1,5 time. Er det normalt for denne alder?
Jeg friammer, altså ligger ham til når han giver tegn. Men i nat efter han sov tre timer først ville han ammes gennem resten af natten.
Han har her kl. 14 stadig ikke rigtig sovet en længere periode siden midnat.
Jeg er med på at børn i denne alder ingen rytme har. Men jeg bekymre mig for om jeg ammer ham for ofte - om han kommer til at få en dårlig vane af at fortsætte med at spise som inde i livmoderen (konstant fremfor de lidt større måltider).
Han vågner hver gang jeg ligger ham fra mig, selvom jeg synes jeg har prøvet nogle forskellige teknikker. Hvis han har lagt ovenpå dynen under amningen har jeg flyttet dynen med ham så han ikke føler det store skift ved at blive lagt på noget koldt.
Jeg kan ikke finde ud af om jeg bør holde ham mere vågen under amning eller om det potentielt kan skade hans søvnmønster i længden?
Jeg har prøvet at skifte ham for at han vågner lige mere op, men jeg synes også det virker voldsom at gøre hvergang han ammes.
Er der noget jeg allerede nu kan gøre for at facilitere et godt søvnmønster, eller skal jeg ligge det fra mig lidt endnu og blot følge hans tegn? Jeg synes bare han ville have godt at nogle længere søvnperioder (og det ville jeg også).
Håber du vil dele dine tanker med mig omkring dette.
Jeg ved der også er nogle der snakker om appetitspring på dette tidspunkt - kan det udmunde sig i konstant amning?
Eller er det her tegn på dårlig ammeteknik?