Antal amninger - seks måneder. For meget eller for lidt?

6. april 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Antal amninger - seks måneder. For meget eller for lidt?

Hej Helen

Så er der et spørgsmål mere. Skemaden går fremad herhjemme. Nogle dage bedre end andre, men det går den rigtige vej.

Jeg er dog kommet i tvivl ift. mængden/antallet af amninger. Jeg føler stadig, at jeg ammer en hel del. Næsten ligeså meget som tidligere.

En typisk dag ser nogenlunde sådan ud:
- Lidt i 06: Enten ammes (hvilket gør at hun afviser sin morgenmad efterfølgende). Eller vi strækker den lidt, og så starter hun dagen med grød kl. 06.30 og vand af en kop. Hvis hun får grød, melder hun sig typisk efter noget tid, hvorefter hun ammes.
- Kl. 09.30: Ammes til lur
- Kl. 12.00: Grød/mos. Vand af en kop. Melder sig typisk efter lidt tid, hvorefter hun ammes.
- Kl. 14.30: Ammes til lur.
- Kl. 16.30: Tilbydes frugtgrød (hvilket hun total afviser). Ammes en stor omgang.
- Springer typisk den tredje lur over.
- Kl. 18.00: Mos. Vand af en kop. ...

Annonce

...
- Kl. 20.00: Ammes til natten. Så vidt muligt af begge bryster.
- Midt nat (mellem kl. 01-03): Ammes. Spiser stor omgang.

Tidspunkterne er selvfølgelig til dels vejledende.

Det skal siges, at hun de fleste dage selv siger stop til skemaden og vandet. Jeg kan derfor ikke se, at jeg kan skrue op for, hverken det ene eller det andet.

På den anden side kan jeg også blive i tvivl om, om vores pige skal ammes mere, da hun jævnligt har hård mave af maden. Hun drikker som sagt vand af en kop, men det er stadig begrænset, hvor store mængder der kommer ned.

Jeg vil gerne høre din mening ift. antallet af amninger. Skal der skrues op? Eller ned?

Hun er 6 måneder (bliver 7 måneder i næste uge). Vokser og trives, som hun skal. Hun skal umiddelbart starte i institution pr. 1/6, så der er også dét at have in mente.

Tak for gode svar tidligere.

Med venlig hilsen
M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder