Brev:
Amning og flaske
21. januar 2018
Alder:
2 mdr.
Amning og flaske
Hej Helen.
Tak for dit svar sidste gang. Jeg har overvejet dine råd og har nogle yderligere spørgsmål.
Lillesøster er nu 10 uger gammel. I starten af januar blev hun vejet af sundhedsplejersken, som sagde, at hendes vægtkurve fladede lidt ud. Derfor syntes hun, vi skulle supplere med en flaske om aftenen. Efter at have gjort der i en uge, hvor lillesøster slugte 130 ml. kontaktede jeg sundhedsplejersken igen, fordi jeg var i tvivl om, hvor sulten lillesøster måtte være, når hun nu kunne spise så meget til aften. Vi blev rådet til at give en flaske mere midt på dagen. Og så forsætte med at amme, som jeg gør.
Alt det her med hendes vægt gør, at jeg konstant tænker på, om jeg har mælk nok. Lillesøster spiser to flasker om dagen - cirka 100 til 165 ml pr gang. Jeg ammer både før og efter lur. Gerne fra begge bryster de fleste gange. Vi har stadig meget uro omkring amningerne - især om aftenen. Et lille eksempel:
I går stod hun op efter den sidste lur kl. 18.30. Hun meldte sig herefter og jeg prøvede først siddende med det ene bryst. Hun skiftevis suttede og skældte ud i et par minutter. Herefter gik jeg og ammede, stadig ved samme bryst. Det fungerede i 5 min. Så prøvede jeg tvillingestilling og det fungerede også kun i 5 min. Herefter samme procedure ved det andet bryst. Hun sutter og skælder ud hele tiden. Til sidst stoppede vi og gik ud for at skifte ble, og det accepterede hun. En time senere ville hun have igen - men med samme resultat. Hun var gal på de bryster. Klokken 20 synes jeg vi havde prøvet nok, så hun fik en flaske og spiste 130 ml. Herefter prøvede jeg at putte hende, men det var hun ikke klar til. Klokken 21.30 var hun træt og ked, så jeg prøvede igen med brysterne, men hun suttede kun kortvarigt og blev sur, sutten ville hun heller ikke have. Så jeg gik hende i søvn. Herefter overtog far, så jeg kunne komme i seng. Han fortalte at hun i en time sov meget urolig pga opstød. Han gik rundt med hende for at hun ikke skulle vågne. Herefter sov hun ok rolig til klokken 5.00 inden hun meldte sig igen.
Hun plejer at sove 5-6 timer i streg efter den sidste flaske med hjælp fra far. Herefter spiser hun så også i 1-1,5 time når hun vågner. Det er selvfølgeligt dejligt at hun kan sove så lang tid i streg, men pga hendes vægt, bekymrer jeg mig om, det er ok.
Får hun alt det, hun skal have, når hun sådan skælder ud på de bryster. Burde vi give hende mere mme?
Hendes silent refluks er ikke blevet bedre. Jeg har overvejet at gå til lægen, men når jeg læser om bivirkningerne ved nexium, så er jeg usikker på om det er en god ide. Hun sover jo godt de timer om natten. Om dagen gør hun ikke. Vi går rundt med barnevognen og bliver hun for ked, så tager jeg hende med ind og så sover hun videre imens hun ammer.
Jeg kan se, at man kan gøre flaskerne klar fra morgenen af, når de er over to måneder, men hvordan gør man det? Putter man mme i kold kogt vand og så varmer man det op senere?
Jeg har købt johannesbrødkernemel for at prøve det i de to flasker, men hvordan doserer man det?
Jeg har også overvejet at skifte til enfamil AR, men hvad kan et skift gøre mod hendes mave? Efter vi er begyndt at give to flasker, er der nu afføring hver eller hveranden dag, hvor der før kun var hver fjerde.
Hun skal vejes igen i starten af februar, og jeg er meget spændt på det.
Med venlig hilsen
Lillesøsters mor