Amning og flaske

21. januar 2018

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Amning og flaske

Hej Helen.

Tak for dit svar sidste gang. Jeg har overvejet dine råd og har nogle yderligere spørgsmål.

Lillesøster er nu 10 uger gammel. I starten af januar blev hun vejet af sundhedsplejersken, som sagde, at hendes vægtkurve fladede lidt ud. Derfor syntes hun, vi skulle supplere med en flaske om aftenen. Efter at have gjort der i en uge, hvor lillesøster slugte 130 ml. kontaktede jeg sundhedsplejersken igen, fordi jeg var i tvivl om, hvor sulten lillesøster måtte være, når hun nu kunne spise så meget til aften. Vi blev rådet til at give en flaske mere midt på dagen. Og så forsætte med at amme, som jeg gør.

Alt det her med hendes vægt gør, at jeg konstant tænker på, om jeg har mælk nok. Lillesøster spiser to flasker om dagen - cirka 100 til 165 ml pr gang. Jeg ammer både før og efter lur. Gerne fra begge bryster de fleste gange. Vi har stadig meget uro omkring amningerne - især om aftenen. Et lille eksempel:

I går stod hun op efter den sidste lur kl. 18.30. Hun meldte sig herefter og jeg prøvede først siddende med det ene bryst. Hun skiftevis suttede og skældte ud i et par minutter. Herefter gik jeg og ammede, stadig ved samme bryst. Det fungerede i 5 min. Så prøvede jeg tvillingestilling og det fungerede også kun i 5 min. Herefter samme procedure ved det andet bryst. Hun sutter og skælder ud hele tiden. Til sidst stoppede vi og gik ud for at skifte ble, og det accepterede hun. En time senere ville hun have igen - men med samme resultat. Hun var gal på de bryster. Klokken 20 synes jeg vi havde prøvet nok, så hun fik en flaske og spiste 130 ml. Herefter prøvede jeg at putte hende, men det var hun ikke klar til. Klokken 21.30 var hun træt og ked, så jeg ...

Annonce

... prøvede igen med brysterne, men hun suttede kun kortvarigt og blev sur, sutten ville hun heller ikke have. Så jeg gik hende i søvn. Herefter overtog far, så jeg kunne komme i seng. Han fortalte at hun i en time sov meget urolig pga opstød. Han gik rundt med hende for at hun ikke skulle vågne. Herefter sov hun ok rolig til klokken 5.00 inden hun meldte sig igen.

Hun plejer at sove 5-6 timer i streg efter den sidste flaske med hjælp fra far. Herefter spiser hun så også i 1-1,5 time når hun vågner. Det er selvfølgeligt dejligt at hun kan sove så lang tid i streg, men pga hendes vægt, bekymrer jeg mig om, det er ok.

Får hun alt det, hun skal have, når hun sådan skælder ud på de bryster. Burde vi give hende mere mme?

Hendes silent refluks er ikke blevet bedre. Jeg har overvejet at gå til lægen, men når jeg læser om bivirkningerne ved nexium, så er jeg usikker på om det er en god ide. Hun sover jo godt de timer om natten. Om dagen gør hun ikke. Vi går rundt med barnevognen og bliver hun for ked, så tager jeg hende med ind og så sover hun videre imens hun ammer.

Jeg kan se, at man kan gøre flaskerne klar fra morgenen af, når de er over to måneder, men hvordan gør man det? Putter man mme i kold kogt vand og så varmer man det op senere?

Jeg har købt johannesbrødkernemel for at prøve det i de to flasker, men hvordan doserer man det?

Jeg har også overvejet at skifte til enfamil AR, men hvad kan et skift gøre mod hendes mave? Efter vi er begyndt at give to flasker, er der nu afføring hver eller hveranden dag, hvor der før kun var hver fjerde.

Hun skal vejes igen i starten af februar, og jeg er meget spændt på det.

Med venlig hilsen
Lillesøsters mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder