Baby vil ikke spise - 4 mdr.

19. november 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Baby vil ikke spise - 4 mdr.

Hej Helen,

Jeg skriver til dig fordi vores søn ikke vil spise ordentligt.

Han er irriteret meget af tiden og det er jeg sikker på er fordi han er sulten. Hvis han gider spise et stort måltid så har han det rigtig godt bagefter og er glad og tilfreds i noget tid.

Jeg fuldammer ham og problemet er at han afviser brystet, jeg kan kun få ham til at spise hvis han er søvnig - lige før en lur eller lige efter, men det er ikke altid han gider spise en særlig stor portion. Om natten er der ingen problemer fordi han netop så bare sover imens han drikker. Men i dagtimerne hvor han er vågen vil han ikke spise. Han begynder at skrige og vender sig væk hvis jeg prøver, og laver flitsbue med kroppen. Jeg har prøvet al verdens stillinger og lige for tiden er det kun i gående stilling jeg måske kan få ham til at spise hvis han er vågen.

Han sover heller ikke ligeså godt og længe mere, men det tænker jeg er fordi han ikke får spist nok.

Det hele startede da han var ca 10 uger. I starten troede jeg bare det var et udviklingstrin han skulle igennem, måske har det også været en kombination. Men siden det fortsatte i mange uger tænkte jeg at han måske var gået i ammestrejke fordi der var en uge hvor han ret tit kastede op, så tænkte at han måske var blevet forskrækket af det..
For et par uger siden begyndte han at blive bedre og ville hele tiden spise når jeg prøvede at lægge ham til og han var slet ikke ligeså irriteret.

Men for 4 dage siden begyndt han at afvise igen og skrige mere igen.. lige før han startede igen havde han kastet en stor omgang op om aftenen og så tror jeg måske jeg ikke havde så meget mælk tilbage den aften hvor han prøvede at drikke, så måske tror han jeg ikke har mælk?
Han gider ikke rigtigt bruge ...

Annonce

... sutteflasken, han sidder kun og tygger lidt på den

Når jeg tænker tilbage så startede han faktisk efter jeg havde fået brystbetændelse og fik antibiotika, kan dette være skyld i noget? Lægen og sundhedsplejersken har tjekket at han ikke har svamp i munden. Men er der noget andet der kan være galt?

Når han har været irriteret i lang tid og jeg så endelig får ham til at spise, så rumler hans mave sådan når mælken kommer ned i maven på ham, er dette normalt? Det kommer kun hvis han ikke har villet spise i noget tid.

Når han kaster op skriger han, bliver rød om øjnene og ked af det. Nogen gange når han bøvser kommer der gylp med op. Han er ikke så glad for at blive lagt ned, men hvis man distrahere ham med legetøj så fokuserer han på den og vil derefter gerne blive liggende og lege.

Han har vist en meget følsom brækreflex for han laver den ret tit - fx når han putter sine fingre i munden, nogen gange ved brystet, hvis han hoster nogen gange eller nogen gange bare af noget spyt han kløjes i, så laver han refleksen og ender så nogen gange med at kaste op..

Jeg har også læst lidt om reflux, ved ikke om han mon kan have dette eller er det helt normalt?

Han har for det meste meget vandig afføring 2-5 gange om dagen ca, noget gange også slimet, er dette helt normalt?

Før denne periode var han ellers rigtig nem. Han blev stort set aldrig ked af det, sov godt om natten og spiste rigtig godt, også selvom han gylpede så var der ingen problemer med at få ham til at spise.

Beklager det lange brev, men jeg håber du kan hjælpe for jeg er snart ved at give op på amningen, selvom jeg er trist ved tanken, men han trives ikke godt nok og det er for psykisk hårdt som det er nu..

Med venlig hilsen
En bekymret og frustreret førstegangs mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!