At malke ud og give flaske med modermælk

9. oktober 2017

Kategori:
Alder:
1 mdr.

At malke ud og give flaske med modermælk

Kære Helen

Tak for en rigtig god brevkasse!

Jeg har et spørgsmål ift. at give flaske med modermælk.

Jeg har en dreng på knap 6 uger og har fra fødslen haft rigtig meget mælk. Jeg ammer ham ca. Hveranden time.

Jeg begyndte for en uges tid siden at pumpe mælk ud om morgenen, fordi mine bryster bliver meget spændte og knudrede om natten. Jeg har med vilje ventet med at malke ud, fordi jeg håbede at mængden af mælk således ville reduceres. Synes dog, jeg bliver ved med at have meget spændte og hårde bryster, hvorfor jeg begyndte at malke ud.

Jeg malker ml. 100-160 ml ud. Havde jeg haft en elektrisk brystpumpe, havde jeg muligvis malket ud flere gange om dagen. Jeg bliver ret træt i armen af den manuelle pumpe.

Det betyder at jeg har en del mælk i fryseren og jeg tænker at, det vil komme mig til gode, hvis jeg skal ud på et tidspunkt skal ud ...

Annonce

... uden min søn.

Mit spørgsmål går ud på, om der er nogle risici forbundet med at give flaske med modermælk engang imellem? Fx hvis jeg skal til tandlægen eller frisør o. Lign.?

Kan man komme ud for, at barnet ikke amme på brystet bagefter?

Og hvordan vil du anbefale at vi gør det første gang med flaske?

Det kommer til at være min kæreste (barnets far), som giver flaske.

Og derudover - bør jeg stoppe med at malke ud ift. At reducere mængden af mælk? - (må dog indrømme at jeg lige nu, synes det er rart at få knuder og spændinger ud hver morgen, og derfor umiddelbart ikke har lyst til at stoppe.)

Og hvis ikke - vil du anbefale mig at investere i en elektrisk brystpumpe, og pumpe mere ud i døgnet? (Ved ikke om der kan være noget farligt i, ikke at malke ud, når man producerer meget mælk).

På forhånd tak for svar

Med venlig hilsen
Maiken

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far