Brev:
At malke ud og give flaske med modermælk
9. oktober 2017
Alder:
1 mdr.
At malke ud og give flaske med modermælk
Kære Helen
Tak for en rigtig god brevkasse!
Jeg har et spørgsmål ift. at give flaske med modermælk.
Jeg har en dreng på knap 6 uger og har fra fødslen haft rigtig meget mælk. Jeg ammer ham ca. Hveranden time.
Jeg begyndte for en uges tid siden at pumpe mælk ud om morgenen, fordi mine bryster bliver meget spændte og knudrede om natten. Jeg har med vilje ventet med at malke ud, fordi jeg håbede at mængden af mælk således ville reduceres. Synes dog, jeg bliver ved med at have meget spændte og hårde bryster, hvorfor jeg begyndte at malke ud.
Jeg malker ml. 100-160 ml ud. Havde jeg haft en elektrisk brystpumpe, havde jeg muligvis malket ud flere gange om dagen. Jeg bliver ret træt i armen af den manuelle pumpe.
Det betyder at jeg har en del mælk i fryseren og jeg tænker at, det vil komme mig til gode, hvis jeg skal ud på et tidspunkt skal ud uden min søn.
Mit spørgsmål går ud på, om der er nogle risici forbundet med at give flaske med modermælk engang imellem? Fx hvis jeg skal til tandlægen eller frisør o. Lign.?
Kan man komme ud for, at barnet ikke amme på brystet bagefter?
Og hvordan vil du anbefale at vi gør det første gang med flaske?
Det kommer til at være min kæreste (barnets far), som giver flaske.
Og derudover - bør jeg stoppe med at malke ud ift. At reducere mængden af mælk? - (må dog indrømme at jeg lige nu, synes det er rart at få knuder og spændinger ud hver morgen, og derfor umiddelbart ikke har lyst til at stoppe.)
Og hvis ikke - vil du anbefale mig at investere i en elektrisk brystpumpe, og pumpe mere ud i døgnet? (Ved ikke om der kan være noget farligt i, ikke at malke ud, når man producerer meget mælk).
På forhånd tak for svar
Med venlig hilsen
Maiken