Brev:
Søvn og natamning - 1 mdr.
9. oktober 2017
Alder:
1 mdr.
Søvn og natamning - 1 mdr.
Kære Helen
Først og fremmest tak for en rigtig god brevkasse, hvor man kan finde svar på mange spørgsmål!
Jeg har en dreng på knap 6 uger - han trives, vokser og tager godt på. Jeg synes dog sommetider nætterne er hårde, fordi han kan være meget urolig.
Min dreng spiser ca hver anden time og virker generelt sulten. Han ammes fuldt.
Jeg har lidt spørgsmål til natten. Den foregår nogenlunde sådan:
Kl. 20-21 amning og herefter sover jeg, mens min kæreste tager sig af vores søn (puttes i slyngevugge, hvilket betyder han sommetider kan sove lidt længere tid)
Omkring kl 23-24 amning og min søn kommer ind i sengen til mig. Jeg har dæmpet belysning på værelset og min dreng sover i en babynest eller blot i min seng (har sørget for at han ikke kan rulle ud eller jeg kan rulle hen over ham)
Herefter ammer jeg ham ca. hveranden time, fx kl. 01, 03, 05. Ml. Kl. 04-08 ammes han hyppigere - nok omkring hver 5. kvarter. Omkring kl. 6.30 vågner vi og leger i sengen og omkring kl 7.30-08 står vi op og han får nyt tøj på mm.
Jeg giver ham god tid til at amme om natten, så jeg er sikker på, at han bliver mæt og aer ham på kinden, hvis han falder i søvn under amningen.
Det, der er svært om natten er, at min dreng bliver meget urolig - han ligger og “spræller” i lang tid og siger lyde (har dog lukkede øjne). Jeg er ret sikker på, at det skyldes luft i maven, da han prutter. Det virker også som om, at han får ondt i maven lige inden han prutter. Han gylper også en del.
Jeg forsøger at bøvse ham efter amning og når han bliver urolig - dette ved at jeg sætter ham i en lodret position. Det virker om dagen, når han er vågen. Problemet er, at han bliver helt rolig og falder i søvn, når jeg holder ham sådan om natten. Der kommer altså ingen bøvser. Jeg har enkelte gange forsøgt at tage ham på skuldrene for at bøvse ham - med det resultat, at han vågnede mere og mere op og ikke kunne sove.
Jeg forsøgte i nat at lade ham sove med løftet hovedgærde, men det hjalp umiddelbart ikke - mellem Kl. 03-05 var han meget urolig.
Nogle nætter får jeg sovet en time eller halvanden mellem amningerne - men højst to gange pr nat (altså ml. Kl. 23-06). Eller slumre jeg lidt, når han er urolig..
Jeg synes det er synd for min søn, at han er så urolig om natten og nok har ondt i maven - derudover får jeg meget lidt søvn og nogle morgener, bliver min kæreste nødt til at tage sig af vores søn, så jeg kan sove en time. Det er dog ikke optimalt, da min kæreste ikke har barsel.
Jeg bliver sommetider i tvivl om ovenstående er normalt for hans alder? Jeg hører fra andre, at deres børn godt kan sove 3 timer i træk om natten.
Er det normalt at en dreng på 6 uger spiser ca hveranden time i døgnet?
Har du nogle ideer til, hvordan jeg kan få mere søvn om natten?
På forhånd tak for svar
Med venlig hilsen
Maiken