Hvordan stopper vi med at amme? Vi trænger til at sove.

17. september 2017

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Hvordan stopper vi med at amme? Vi trænger til at sove.

Kære Helen

Vi har en søn på nu 13 måneder, der altid har været og stadig er helt vild med at få bryst. Han bliver ammet én gang i løbet af dagen, én gang ved sengetid, én gang ved midnat, mellem én og fem gange imellem midnat og tidlig morgen, hvor han også får en tår. Vi har altid sovet elendigt om natten, og nu er det ved at være for meget med alle de opvågninger. Vi har læst, at nattesøvnen nogle gange bliver bedre, når man stopper med at amme, og selvom vi egentlig gerne ville blive ved til han er halvandet år, overvejer vi nu at stoppe pga. manglende nattesøvn for alle parter.

Inden vi gør det har vi brug for råd: Vi står overfor at skulle flytte om et par uger og vores søn er i den helt spæde start ift. indkøring i dagpleje. Derfor overvejer vi at udskyde ammestoppet en måneds tid, til han har boet det nye sted et par uger og har været i dagpleje en måned. Tror du det er fornuftigt eller skal vi hellere gøre det nu end senere? Lige nu bliver han ...

Annonce

... puttet i sin egen seng, men ved midnat havner han altid i sengen ved sin mor, hvor han ”sover” resten af natten. Er det bedst, hvis vi lærer ham at sove hele natten i sin egen seng, inden vi stopper amningen?

Når der er kommet afklaring på ovenstående vil vi gerne høre præcis, hvordan vi skal gøre ift. at stoppe amningen? Vi har hørt, at barnet kan lugte mælken, hvorfor det er en god idé, at far står for det, og mor sover i et andet rum. Hvis det er far der skal stå for nætterne uden amning, hvor længe skal han så lade vores søn græde om natten og hvor mange dage/uger må det tage?

Vores søn er meget morglad både dag og nat, og de nætter hvor far har haft ham, har han grædt længe, selvom han er blevet tilbudt en flaske med modermælkserstatning. Så ved et ammestop kommer han formentlig til at græde over både savn til mælk og mor, hvis de da ikke er uadskillelige i den alder?!

Vi glæder os til at høre fra dig.

Kærlig hilsen
fra et træt forældrepar

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor