Brev:
Hvordan stopper vi med at amme? Vi trænger til at sove.
17. september 2017
Alder:
13 mdr.
Hvordan stopper vi med at amme? Vi trænger til at sove.
Kære Helen
Vi har en søn på nu 13 måneder, der altid har været og stadig er helt vild med at få bryst. Han bliver ammet én gang i løbet af dagen, én gang ved sengetid, én gang ved midnat, mellem én og fem gange imellem midnat og tidlig morgen, hvor han også får en tår. Vi har altid sovet elendigt om natten, og nu er det ved at være for meget med alle de opvågninger. Vi har læst, at nattesøvnen nogle gange bliver bedre, når man stopper med at amme, og selvom vi egentlig gerne ville blive ved til han er halvandet år, overvejer vi nu at stoppe pga. manglende nattesøvn for alle parter.
Inden vi gør det har vi brug for råd: Vi står overfor at skulle flytte om et par uger og vores søn er i den helt spæde start ift. indkøring i dagpleje. Derfor overvejer vi at udskyde ammestoppet en måneds tid, til han har boet det nye sted et par uger og har været i dagpleje en måned. Tror du det er fornuftigt eller skal vi hellere gøre det nu end senere? Lige nu bliver han puttet i sin egen seng, men ved midnat havner han altid i sengen ved sin mor, hvor han ”sover” resten af natten. Er det bedst, hvis vi lærer ham at sove hele natten i sin egen seng, inden vi stopper amningen?
Når der er kommet afklaring på ovenstående vil vi gerne høre præcis, hvordan vi skal gøre ift. at stoppe amningen? Vi har hørt, at barnet kan lugte mælken, hvorfor det er en god idé, at far står for det, og mor sover i et andet rum. Hvis det er far der skal stå for nætterne uden amning, hvor længe skal han så lade vores søn græde om natten og hvor mange dage/uger må det tage?
Vores søn er meget morglad både dag og nat, og de nætter hvor far har haft ham, har han grædt længe, selvom han er blevet tilbudt en flaske med modermælkserstatning. Så ved et ammestop kommer han formentlig til at græde over både savn til mælk og mor, hvis de da ikke er uadskillelige i den alder?!
Vi glæder os til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
fra et træt forældrepar