Antal amninger pr døgn

3. august 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Antal amninger pr døgn

Hej Helen

Jeg skriver vedr min datter på 4,5 mdr. Hun har altid ammet ganske mange gange i løbet af dagen. I starten var det hele tiden men det har naturligt modereret sig i takt med at hun er blevet ældre. Jeg undrer mig dog over, at jeg kan læse at 6-8 amninger pr døgn vil være alderssvarende.. jeg vil mene vi har ca 11 pr døgn.

Vores dagsplan er ca sådan her:

Kl 06.30: står op og bliver ammet

Kl 08.30: bliver ammet og tager derefter
1 1/2 times lur

Kl 10.00: står op.

Kl 10.30: får grød med lidt frugtmos (stadig ganske få teskeer men dog indtages de med velbehag) og vand af glas. Herefter ammes hun da hun tydeligt søger mælk derefter.

Kl 12.00: bliver ammet til lur igen og sover ca 2 - 2 1/2 time

Kl 14.30: står op - er sulten og ammes

Kl 16.30: ammes

Kl 17.00: sover dagens 3. Lur - ca 30 minutter.

Kl 18.15: er sulten og ammes igen

Kl 19.30: er træt og får 160 ml MME i flaske til natten. Begynder her sin nattesøvn.

Kl 22.30: vågner og ammes (forældre går i seng)

Kl 01.30/02.00: vågner og ammes

Kl 03.30/04.00: vågner og ammes

Kl 05.30: vågner her hvis hun er ammet kl 03.30 og vil spise igen. Sover herefter en lille time mere. Hvis hun er ammet kl 04.00 så ...

Annonce

... sover hun til 06.00/06.30 og dagen begynder.

Så ca 11 amninger i døgnet. Hun spiser hurtigt og 'grådigt' med et stort sug- det tager ca 5-7 min så har hun tømt et bryst helt og fået både det tynde mælk og 'fløden' med. Og så vil hun helst ikke mere - hun virker fyldt op og vender sig væk hvis jeg prøver at ligge til det andet bryst. Hvis hun endelig tager det andet bryst så ender det som regel i en masse gylpning.

Jeg er i tvivl om hvordan jeg kan minimere antallet af amninger.. For generelt er hun sulten når hun vågner fra en god lur - og samtidig skal hun tankes op til når hun skal sove igen (ellers vågner hun efter 30 min og efterspørger mælk) Så helt naturligt bliver det til ganske mange amninger i løbet af et døgn.

Hvad tænker du Helen? Vil det gavne at indføre en flaske mere for at sikre lidt mere mæthed og lidt færre amninger? Jeg starter på arbejde når hun er 10 måneder hvorefter far har to måneders barsel og jeg vil gerne afslutte ammeforløbet inden jeg begynder på arbejde - og gerne lidt før (ved ca 8-9 måneders alderen) 😊

PS: hun bruger sut
PPS: hun følger sin kurve fint - 55 cm/4 kg ved fødsel og nu 71 cm og 7,4 kg. En lang pige 😊

Med venlig hilsen
Den glade mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge