Brev:
Jobstart, amme-nedtraping og søvn
25. juli 2017
Alder:
7 mdr.
Jobstart, amme-nedtraping og søvn
Kære Helen,
Tak for sidste svar ang. mad – det kan af og til være lidt forvirrende med de forskellige retningslinjer i forskellige lande, men jeg prøver at kombinere lidt, som du foreslog :-)
Lige nu er vi kommet tilbage fra endnu en skøn, lang periode i Danmark, og jeg skal starte på arbejde den 1. august. Alt gik super, mens vi var i Danmark, både hvad angår søvn og mad, og hverdagen var ganske problemfri. M var lykkelig for at være sammen med sine bedsteforældre og nød al den dejlige omsorg og opmærksomhed fra hele tre mennesker. Han spiser generelt godt, og amningen blev naturligt reduceret til 4 gange dagligt: morgen, formiddag, eftermiddag og aften.
Problemet er, at amningen stort set altid er forbundet med søvn, og nu hvor jeg skal tilbage på arbejde er det på tide, at han lærer at falde i søvn uden at blive ammet. Jeg prøvede mig lidt frem, mens jeg var i DK, og efter en del mislykkede forsøg, lykkedes det flere aftener, at få ham til at falde i søvn i sin seng. Det samme gjaldt de første par dage, efter vi kom tilbage til Bruxelles.
De sidste dage har det dog slet ikke fungeret, og situationen synes bare at blive værre og værre. Han kan tydeligvis mærke, at jeg gerne vil stoppe amningen, så han går nu nærmest i panik, hver gang han skal sove og græder, og vrider sig, og klamrer sig fast til mig, så snart trætheden melder sig. Når jeg lægger ham i seng, bliver han dybt ulykkelig, og kan hidse sig op på en måde, jeg aldrig har set før – det er ret overvældende, og indtil videre har jeg, efter utallige forsøg på at berolige ham på en anden måde, måttet opgive og alligevel lægge ham til brystet, som han så nærmest ikke vil slippe igen. Samtidig er han nu begyndt at vågne grædende, flere gange i løbet af natten – her har jeg heldigvis kunnet berolige ham uden at tage ham op. Det virker som om, han har mareridt, eller ikke den samme ro som normalt – han har sovet igennem (8-9 timer) de sidste knap to måneder, så det ligner ham ikke.
Mit spørgsmål er altså, om du har et godt råd til, hvad jeg skal gøre? Vuggestuen åbner først den 16. august, og mine forældre kommer herned og passer M de første to uger, inden han skal starte. Jeg håber selvfølgelig, at det, at jeg ikke er der, vil få ham til at ”glemme” amningen naturligt, men jeg vil være ked af, at det hele skal gå op i gråd, fordi han ikke kan sove uden. På den anden side synes jeg slet ikke mine forsøg på at få ham til at undvære amningen fungerer (flere mellemmåltider, vand, sut osv.) Det handler tydeligvis ikke om sult, men om tryghed, så jo mere jeg presser på for, at han skal sove uden amning, jo mere panisk bliver han...Det skal siges, at det selvfølgelig også er en periode med store omvæltninger: ”nyt” hjem, ingen bedsteforældre mere, tænder der bryder frem – så det kan måske øge behovet for tryghed endnu mere?
Glæder mig til at høre dine tanker
- de bedste hilsener, Nuala