Jobstart, amme-nedtraping og søvn

25. juli 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Jobstart, amme-nedtraping og søvn

Kære Helen,

Tak for sidste svar ang. mad – det kan af og til være lidt forvirrende med de forskellige retningslinjer i forskellige lande, men jeg prøver at kombinere lidt, som du foreslog :-)

Lige nu er vi kommet tilbage fra endnu en skøn, lang periode i Danmark, og jeg skal starte på arbejde den 1. august. Alt gik super, mens vi var i Danmark, både hvad angår søvn og mad, og hverdagen var ganske problemfri. M var lykkelig for at være sammen med sine bedsteforældre og nød al den dejlige omsorg og opmærksomhed fra hele tre mennesker. Han spiser generelt godt, og amningen blev naturligt reduceret til 4 gange dagligt: morgen, formiddag, eftermiddag og aften.

Problemet er, at amningen stort set altid er forbundet med søvn, og nu hvor jeg skal tilbage på arbejde er det på tide, at han lærer at falde i søvn uden at blive ammet. Jeg prøvede mig lidt frem, mens jeg var i DK, og efter en del mislykkede forsøg, lykkedes det flere aftener, at få ham til at falde i søvn i sin seng. Det samme gjaldt de første par dage, efter vi kom tilbage til Bruxelles.

De sidste dage har det dog slet ikke fungeret, og situationen synes bare at blive værre og værre. Han kan tydeligvis mærke, at jeg gerne vil stoppe amningen, så han går nu nærmest i panik, hver gang han skal sove og græder, og vrider sig, og klamrer sig fast til mig, så snart trætheden melder sig. Når jeg lægger ham i seng, bliver han dybt ulykkelig, og kan hidse sig op på en ...

Annonce

... måde, jeg aldrig har set før – det er ret overvældende, og indtil videre har jeg, efter utallige forsøg på at berolige ham på en anden måde, måttet opgive og alligevel lægge ham til brystet, som han så nærmest ikke vil slippe igen. Samtidig er han nu begyndt at vågne grædende, flere gange i løbet af natten – her har jeg heldigvis kunnet berolige ham uden at tage ham op. Det virker som om, han har mareridt, eller ikke den samme ro som normalt – han har sovet igennem (8-9 timer) de sidste knap to måneder, så det ligner ham ikke.

Mit spørgsmål er altså, om du har et godt råd til, hvad jeg skal gøre? Vuggestuen åbner først den 16. august, og mine forældre kommer herned og passer M de første to uger, inden han skal starte. Jeg håber selvfølgelig, at det, at jeg ikke er der, vil få ham til at ”glemme” amningen naturligt, men jeg vil være ked af, at det hele skal gå op i gråd, fordi han ikke kan sove uden. På den anden side synes jeg slet ikke mine forsøg på at få ham til at undvære amningen fungerer (flere mellemmåltider, vand, sut osv.) Det handler tydeligvis ikke om sult, men om tryghed, så jo mere jeg presser på for, at han skal sove uden amning, jo mere panisk bliver han...Det skal siges, at det selvfølgelig også er en periode med store omvæltninger: ”nyt” hjem, ingen bedsteforældre mere, tænder der bryder frem – så det kan måske øge behovet for tryghed endnu mere?

Glæder mig til at høre dine tanker
- de bedste hilsener, Nuala

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor