Brev:
Stoppe med (nat)amning
29. juni 2017
Alder:
20 mdr.
Stoppe med (nat)amning
Kære Helen.
Tak for en virkelig god brevkasse. Du har en dejlig varme og respekt for børnene.
Jeg skriver til dig, da jeg gerne vil stoppe natamningen af vores dreng på 20 måneder, og derfor faktisk også tror, jeg må stoppe med dagsamningerne. Han er rigtig glad for amningerne, og jeg har det fint med det. Jeg kunne godt stoppe uden at savne det, men fortsætter også gerne lidt endnu. Det vigtigste for mig er, at ammeforløbet sluttes af på en god måde.
Pt bliver han ammet, når vi kommer hjem i hverdagene og om morgenen. Nogle dage en gang ekstra. Natamningerne har været helt væk, men er kommet tilbage… For to måneder siden ammede han hver 2. til 3. time hele natten, og det blev vi nødt til at stoppe. Både pga. af vores søvnbehov, men også for at skabe plads til rigtig mad i maven.
Jeg prøvede i en lang periode at skabe nye rutiner, afkorte amningerne, lirke brystet ud mm. men det fungerede simpelthen ikke. Jeg havde til gengæld held med at introducere en puttebamse, som han er meget glad for og selv spørger efter. Han bruger også sut, men kaster den væk, når han gerne vil have mælk Det endte med at far tog over og den første aften var den lille ked af det ved putning og en enkelt gang i løbet af natten. Herefter har han ikke været utilfreds og bliver stadig puttet uden amning (for det meste af far). Han har altså været virkelig god til at acceptere den nye rutine.
Jeg fortsatte med at amme om dagen, da vi begge er glade for det, og fordi, der ikke skulle være for store ændringer. Der skete imidlertid det, at han begyndte at vågne tidligere og tidligere, og nu vågner han nogle gange kl 02 og beder om ”mo-mælk”.
Jeg vil rigtig gerne stoppe natamningerne, men jeg tror ikke, han kan finde ud af kun at amme om dagen. Så, jeg tænker, at jeg må stoppe med dagsamningerne også, og gøre det som det første denne gang. Er du enig i det?
Jeg har igennem den seneste tid forsøgt at skabe nye rutiner. Når vi kommer hjem, kan han godt acceptere, at vi først spiser lidt mad, men herefter beder han om mælk. Det samme om morgenen. Her kan jeg nogle gange lokke ham til at lege lidt eller spise morgenmad, men så beder han nogle gange om mælk. Det kan han også gøre, hvis han bliver ked af det. Når jeg ikke er her, kan han nemt trøstes af andre og tager også sut. Han er glad, trives og udvikler sig rigtig godt både sprogligt og motorisk. Han er glad for storesøster (og omvendt) og har et fint gåpåmod. Han er bare skøn.
Spørgsmålet er, om jeg skal tro på, at jeg kan ændre rutinerne helt om dagen og trappe amningerne ud på den måde og herefter slutte natamningerne (igen)? (Og natamningerne bliver jo desværre nok et brat stop igen). Eller bliver jeg nødt til at stoppe mere brat med dagsamningerne også? Jeg har jo egentlig ikke travlt, men føler mig alligevel presset af, at han skal passes en enkelt overnatning i løbet af sommeren, og der vil også komme en overnatning i sensommeren. Her tænker jeg, det kan blive svært, hvis natamningerne ikke er stoppet. Hvad tænker du om det?
Jeg ser frem til at høre dine tanker og ideer.
Bedste hilsner,
A