Hvornår og hvordan stoppe amning?

22. juni 2017

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Hvornår og hvordan stoppe amning?

Kære Helen

Min dreng er netop fyldt 1 år og jeg overvejer hvornår og hvordan jeg skal stoppe amning. Vi havde stor succes med dine råd om nedtrapning af amning for nogle måneder siden (igen mange tak for det!), og vi følger stadig planen med en amning ved 19-tiden og igen mellem kl 22-23. Derudover ingen amninger. Han sover ca. kl 19-06, hvor han de fleste nætter sover igennem fra den sene amning til morgen. Tidlig aften vågner han dog ofte en enkelt gange eller to inden han bliver ammet. Mine spørgsmål er som følger:

- Har du nogle anbefalinger til, hvilken alder er et godt tidspunkt at stoppe amning? Han starter dagplejer 1 august, så tænker at det er bedst ...

Annonce

... at gøre det lidt før eller efter, for at undgå for mange skift samtidig. Derudover sidder han stort set ikke stille for tiden, fordi der er så meget spændende at udforske – så jeg tænker også om det er godt at holde fast i den rolige hyggestund, som amningerne er, lidt endnu. Han er stadig meget glad for amning men har fuldt ud accepteret at det kun er om aftenen.

- Kan han ”klare” sig en hel nat uden mad fra kl 19-06? Og hvis ikke, hvad er godt at give i stedet?

- Bør vi stoppe begge amninger samtidig eller trappe ned? Jeg synes det er rigtig hyggeligt at amme ham kl 19, hvor jeg godt kan undvære den sene amning

På forhånd tak

Mange hilsner
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!