Brev:
Afvisning af brystet og sengetid
12. juni 2017
Alder:
10 mdr.
Afvisning af brystet og sengetid
Kære Helen,
Mange tak for dit sidste svar - og nu skriver jeg sørme igen. Det er som om den ene problemstilling bare overtager den anden - men sådan er det jo nok bare at have småfolk!
Da jeg for få dage siden skrev til dig var mit spørsmål vedrørende amninger - fra tre til to. Min datter blev 10 måneder den 8. august og jeg ammede hende på det tidspunkt kl. 9.15 før formiddagslur, kl. 18.50 før sengetid og kl. 23 (dreamfeed).
Der sker så det at Sonia, den 10. august, hvor jeg stadigvæk har ammet før formiddagsluren, pludselig ikke vil ammes før sengetid - vi ligger på sengen som vanligt, hun kaster sig til siden og græder og skubber mig væk. Der er ikke noget at gøre, hun vil ikke. Selv om jeg har glædet mig til at stoppe amning ved 12 måneder er det ret mærkeligt at hun pludselig afviser brystet.
Samme aften gik jeg ind kl. 23 og gav hende et dreamfeed som vanligt - det ville hun gerne være med til (men hun sov jo altså også!).
Dagen efter hun første gang afviste aftenamningen prøvede jeg så at tilbyde hende brystet inden formiddagsluren - men nej tak, hun græd og skubbede mig væk igen. Jeg har fortsat med dreamfeed-måltidet, men er nu i tvivl om jeg bør gøre det, eller helt stoppe? Jeg kan se på et af dine gamle breve at der ikke er nogen grund til at prøve at introducere en flaske nu (det har hun aldrig fået) - men er hendes afvisning tegn på at hun nu har fået den mælk hun har behov for, eller? Hun får små ostehapsere hver dag, og yoghurt naturel med frisk frugt hver eftermiddag kl. 14. Skal jeg putte komælk i hendes havregrød om morgenen i stedet for vand (eller halv vand, halv komælk)?
Som jeg skrev til dig har jeg aldrig brugt mme til hende - eller i hendes mad (jeg brugte modermælk de første måneder). Skal jeg begynde at give hende det i en kop? Hvornår og hvor meget? Og hvor længe skal man så blive ved med mme i kop og i mad? Jeg bor jo i England, så jeg ved ikke hvilket mærke jeg skal købe, men det kommer måske ud på ét? Jeg vil gerne undgå at der er en masse unødige tilsætningsstoffer i pulveret...
Er det i øvrigt meningen at hun skal kunne drikke af en åben plastickop med to hanke nu? Jeg holder et lille glas med vand når hun drikker - og giver hende af en flaske med drikketud til sidst i måltidet så hun kan "drikke igennem" hvis hun ikke har fået helt nok af glasset (der ryger jo en del ved siden af!).
Og endelig har jeg et spørgsmål vedr. Sonias sengetid. Hun har altid haft en sengetid der hedder kl. 19, men jeg er i tvivl om vi skal holde hende længere oppe nu; de sidste par uger (altså også før hun afviste brystet) er det blevet ualmindelig svært at lægge hende i seng - mod 5-10 minutter før tager det nu mellem 45 og 70 minutter! Hun kaster sig rundt i sengen, kan slet ikke finde ro, og begynder også indimellem at græde hysterisk selv om jeg sidder ved siden af og holder hende i hånden eller har mine hænder på hendes ryg eller mave. Måske fordi hun selv bliver frustreret over at hun ikke kan overgive sig? Der sker meget lige nu - de sidste par uger er hun begyndt at rejse sig op uden at støtte sig til noget - og hun står i ca. 10 sekunder, helt stabilt, før hun sætter sig ned igen. Jeg tænker at det ikke varer længe før hun prøver at tage nogle skridt? Det spiller måske også ind ift. hendes uro?
Grunden til at jeg spørger til puttetid er også at Sonia nu er begyndt at tage sin eftermiddagslur et kvarter senere: kl. 14.45-15.15. I går - men det var nok en enlig svale! - vågnede hun efter 35 minutter som vanligt, men faldt i søvn igen i klapvognen og sov til kl. 16, hvor jeg faktisk vækkede hende (af frygt for at det ville æde af nattesøvnen). Men som sagt, det har vi aldrig oplevet før.
Hvor længe kan de være oppe når de er 10 måneder? Spørgsmålet er så også hvordan vi er sammen hvis vi skal holde hende oppe lidt længere; i dag får hun bad kl. 17.30 hver 2. eller 3. dag og spiser aftensmad kl. 18. Aftensmaden varer gerne til 18.40, hvor vi sætter rolig musik på og børster tænder, skifter ble og giver hende nattøj på. Kl. 18.50 har jeg så været vant til at gå ind i soveværelset, amme hende på sengen og lægge hende i egen seng (vågen). Hvis vi nu skal lægge hende i seng kl. 19.30 - eller endda kl. 20 - hvad gør vi så? Hun er generelt ret "hyper" på det tidspunkt, hopper rundt i skødet og kan slet ikke finde ro (det er så det der fortsætter inde i sengen). Jeg forsøger indimellem at læse en godnathistorie inden vi børster tænder, men så flipper hun helt ud - har slet ikke ro til at sidde og lytte og kigge i en bog på skødet af mig. Kan hun sidde med sit legetøj? Stimulerer det ikke for meget? Jeg har også prøvet lidt zoneterapi/massage for at få hende til at falde ned, men hun ormer sig væk og er fuld af krudt... Vi har i øvrigt ikke brugt godnatgrød - vi har simpelthen ikke kunnet nå det med en puttetid så tæt på aftensmaden.
Du får lige Sonias dagsplan igen:
6.30 Vågner, jeg går ind og putter med hende i sengen (uden amning - selvfølgelig)
7.30 Havregrød
8.50 1/2 bolle med smør og ost, frisk frugt
9.20 Formiddagslur (dagens "lange" lur ligger her; længde varierer, fra 35 minutter til 1 time og 15 minutter. Hun har netop haft en periode med 35 minutter, men har de sidste dage taget 1 time og 15 minutter!)
12.00 Frokost - brødhapsere og mos med kød eller fisk
14.00 Yoghurt naturel med frisk frugt
14.45-15.15 Eftermiddagslur
15.45 1/2 bolle med smør og ost, frisk frugt
18.00 Aftensmad
19.00 I seng
Det var - igen - utrolig mange spørgsmål. Det er så rart at kunne søge hjælp hos dig:-)
Med venlig hilsen
Charlotte