Brev:
Pludselig ændring i amning og dermed putning
1. juni 2017
Alder:
8 mdr.
Pludselig ændring i amning og dermed putning
Hej Helen,
Jeg har efterhånden læst mange af dine brevkassebreve, når jeg har Google't mig frem til diverse oplysninger, og håber du nu kan hjælpe mig!
Min datter er 8 måneder om et par dage, og har altid været meget nem. Jeg har ammet hende hele vejen og hun har sovet igennem fra hun var omkring 2 måneder. I en lang periode blev hun ammet i søvn og lagt i sin vugge, men efter hun kom i tremmeseng og herefter på eget værelse, har jeg kunne amme hende i stuen og lægge hende ind, mens hun stadig var vågen - vi lyttede med vha babyalarmen og typisk har hun ligget og pludret lidt og er så faldet i søvn efter 5-15 minutter.
Men nu kommer problemet... Hun fik de første to tænder samtidig, og efter de er kommet et stykke op, begyndte hun at bide mig, når jeg lagde hende til - inden hun overhovedet havde suttet. Jeg sagde naturligvis AV, og hun stoppede, men hun ville så heller ikke ammes resten af dagen - og om aftenen var der voldsom gråd, så meget at hun blev hysterisk og vi måtte gå rundt og aflede opmærksomheden før hun stoppede igen - men hun ville stadig ikke lægges til. Til sidst blev den desperate løsning at hun kom i barnevognen, gik en tur og faldt i søvn, hvorefter vi listede hende i seng. Først da hun vågnede senere på aftenen i sengen, kunne jeg amme hende igen og putte hende videre.
Næste morgen kunne jeg amme hende igen, da hun vågnede, og så ville hun ellers ikke lægges til resten af dagen - enten bed hun eller også drejede hun sig væk.
Siden bideriet er begyndt, har vi faktisk ikke kunne putte hende om aftenen uden at hun bryder ud i hysterisk skrig, når hun rammer madrassen :-( Jeg har få gange kunne lægge hende til i løbet af eftermiddagen, men ellers vil hun ikke ammes, og det er heller ikke altid jeg kan lægge hende til ved putning (eller putteforsøget)...
Når først hun falder i søvn (i disse dage af udmattelse, enten ved siden af mig i vores seng eller i sofaen), sover hun godt igennem indtil tidligt næste morgen, hvor jeg som normalt kan amme hende og putte hende til en time eller to ekstra.
Jeg kan sagtens putte hende i barnevognen om dagen, hvor hun i samme periode som dette foregår, har lært at falde i søvn alene med sin nusseklud og uden jeg kører med vognen - uden skyggen af gråd!
Jeg forstår det simpelthen ikke, og er snart helt desperat, fordi det hele dagen ligger og lurer i baghovedet, at nu er det snart aften og så starter vi forfra...
Hvad skal vi gøre?? Hun vil ikke og har aldrig ville tage sut eller flaske, så det har altid være min amning, der kunne få hende til ro, men nu begynder hun selv at sige fra til dét, og jeg kan dermed også mærke at min mælkeproduktion er faldende....
Håber sådan du kan hjælpe, og spørger, hvis du mangler yderligere oplysninger.
De bedste hilsener
Albas desperate mor