Brev:
(Natte)amning og grød
21. april 2017
Alder:
7 mdr.
(Natte)amning og grød
Hej Helen
Jeg har før skrevet til dig angående min søns måltider, og nu vender jeg tilbage omkring samme emne:
Min søn, der lige er blevet 7 måneder og vejer lidt over 9 kg, er glad for sin natteamning, hvor han stadig går godt til makronerne, men har for tiden svært ved at falde i søvn igen og til ro efter denne amning.
Jeg bor i Belgien, hvor man starter tidligere på arbejde end i DK, og han går allerede i vuggestue (jeg arbejder på deltid), hvor han spiser grøntsagsmos (med lidt kød) og frugtmos om dagen med stor appetit. Han får vand til og mellem måltiderne. Hvis han af den ene eller anden grund ikke spiser nok i vuggestuen, eller virker sulten, får han min udmalkede mælk på flaske.
Om morgenen, om eftermiddagen og sen aften (inden putning) og om natten ammer jeg ham (dvs. 4 x dagligt). I weekenden, når han er hjemme, ammer jeg ham også inden middagsluren.
Om aftenen, mellem eftermiddagsamningen og putteamningen, får han pt. lidt hirsegrød derhjemme (ca. 100 gram med modermælkserstatning i). Det giver ham og os et godt søvnstræk fra kl 19.30/20 til alt mellem kl 1.30-3.30. Det er pt. lidt som vinden blæser med, hvornår han vågner for at blive ammet om natten. Han sover de fleste dage videre til ca. kl 7. Nogle gange kl 8.30 i weekenden.
- Hvor meget grød kan vi give ham om aftenen (i gram)? Han skulle jo stadig gerne drikke en del mælk hos mig, tænker jeg.
- Hvornår kan han forventes at sove hele natten, dvs. fra kl 20-7? Hvilke tegn vil han typisk give på, at han er ved at "være klar"?
- Jeg vil også på sigt introducere morgenmad (grød), og erstatte aftengrøden med grøntsagsmos, men tænker ikke, at jeg pt. skal tage endnu en amning, morgenamningen, ud af hans ernæring. Hvornår kan jeg gøre det?
Ja, vores hverdag er jo noget anderledes, og mindre fleksibel, end for en dansk mor på 1 års barsel, men jeg håber du alligevel har nogle gode råd og fif til os.
Vores søn er generelt super glad, aktiv og tilfreds, også i vuggestuen - især nu hvor han ikke, som i de 3 første måneder af sit liv, har kolik, reflux og utrolig meget luft i maven ;-)
Kærlige hilsner
fra den lille, internationale familie