(Natte)amning og grød

21. april 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

(Natte)amning og grød

Hej Helen

Jeg har før skrevet til dig angående min søns måltider, og nu vender jeg tilbage omkring samme emne:

Min søn, der lige er blevet 7 måneder og vejer lidt over 9 kg, er glad for sin natteamning, hvor han stadig går godt til makronerne, men har for tiden svært ved at falde i søvn igen og til ro efter denne amning.

Jeg bor i Belgien, hvor man starter tidligere på arbejde end i DK, og han går allerede i vuggestue (jeg arbejder på deltid), hvor han spiser grøntsagsmos (med lidt kød) og frugtmos om dagen med stor appetit. Han får vand til og mellem måltiderne. Hvis han af den ene eller anden grund ikke spiser nok i vuggestuen, eller virker sulten, får han min udmalkede mælk på flaske.

Om morgenen, om eftermiddagen og sen aften (inden putning) og om natten ammer jeg ham (dvs. 4 x dagligt). I weekenden, når han er hjemme, ammer jeg ham også inden middagsluren.

Om aftenen, mellem eftermiddagsamningen og putteamningen, får han pt. lidt hirsegrød derhjemme (ca. 100 gram med modermælkserstatning i). Det giver ham og os et godt søvnstræk fra kl 19.30/20 ...

Annonce

... til alt mellem kl 1.30-3.30. Det er pt. lidt som vinden blæser med, hvornår han vågner for at blive ammet om natten. Han sover de fleste dage videre til ca. kl 7. Nogle gange kl 8.30 i weekenden.

- Hvor meget grød kan vi give ham om aftenen (i gram)? Han skulle jo stadig gerne drikke en del mælk hos mig, tænker jeg.

- Hvornår kan han forventes at sove hele natten, dvs. fra kl 20-7? Hvilke tegn vil han typisk give på, at han er ved at "være klar"?

- Jeg vil også på sigt introducere morgenmad (grød), og erstatte aftengrøden med grøntsagsmos, men tænker ikke, at jeg pt. skal tage endnu en amning, morgenamningen, ud af hans ernæring. Hvornår kan jeg gøre det?

Ja, vores hverdag er jo noget anderledes, og mindre fleksibel, end for en dansk mor på 1 års barsel, men jeg håber du alligevel har nogle gode råd og fif til os.

Vores søn er generelt super glad, aktiv og tilfreds, også i vuggestuen - især nu hvor han ikke, som i de 3 første måneder af sit liv, har kolik, reflux og utrolig meget luft i maven ;-)

Kærlige hilsner
fra den lille, internationale familie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire