Brev:
Amning og arbejde - 8 mdr.
19. april 2017
Alder:
8 mdr.
Amning og arbejde - 8 mdr.
Hej Helen,
Tak for råd og vejledning i forhold til sidste brev - vi forsøger stadig med at prøve at få vores dreng til at tage sutteflaske:)
Nu har jeg brug for råd igen i forhold til at jeg skal starte arbejde slut maj og hvordan jeg skal få det til at fungere med amningen. Far skal have barsel i 3 måneder fra vores dreng er 9 måneder.
I øjeblikket ammer jeg før middagsluren, aften, sen aften og tidlig morgen. Hvordan og hvorledes med amning inden middagsluren - hvad skal den erstattes med når han ikke tager sutteflaske? Denne amning tænker jeg også hjælper ham til at sove en god lang eftermiddagslur...
Min dreng spiser godt om aftenen inden han puttes og sover til 23-24 tiden og her kan det tage op til 1 time at amme. Min dreng sutter ofte kun et par minutter inden han falder i søvn igen også gør jeg alt for at holde ham igang og det er ikke altid det lykkedes og jeg ved af gode grunde ikke hvor meget han får. Han har en del opvågninger i øjeblikket og man kan som regel mærke om det handler om mælk.
Han er dog begyndt at ville ammes igen midt nat hvilket jeg gerne vil have ham vænnet af med igen også i forhold til at jeg starter arbejde om en måneds tid. Men hvordan gør jeg det? Og kan det skyldes han ikke får nok ved midnat? Jeg har prøvet at tilbyde ham vand midt nat og få ham til at sove videre men ender til sidst med at måtte give ham brystet før han falder til ro...
Og så vågner han ved 5 tiden og der tager jeg ham over i vores seng og ammer men her ligger han og sutter on and off mere eller mindre til han vågner ved 7- tiden. Dette forstyrrer både min og hans søvn og natten igennem får vi ikke mere end 2-3 timers sammenhængende søvn.
Min udfordring går på at jeg jo gerne vil have noget mere sammenhængende søvn når jeg skal starte på arbejde (også gerne nu) så jeg kan fungere - så hvordan griber jeg det hele an?
En anden lille ting er at min dreng er ret træt sen eftermiddag selvom han ofte har sovet et par timer. Han søger brystet ved 17-18 tiden og sover engang imellem 20-30 min. Jeg synes det er et uhensigtsmæssigt tidspunkt at amme og sove på da det er tæt på aftensmaden men samtidig føler jeg at jeg må følge ham hvis det er det han har brug for. Kan dette skyldes den store udvikling han gennemgår og er det blot en fase eller skal vi prøve at ændre noget? Vores dagsplan ser nogenlunde sådan ud som tidligere skitseret og han får skemad 4-5 gange dagligt.
Håber du kan hjælpe os lidt på vej.
Hilsen en udfordret mor