Brev:
Alkohol og amning - 3 mdr.
6. marts 2017
Alder:
3 mdr.
Alkohol og amning - 3 mdr.
Hej Helen
Jeg har i hele min graviditet været meget omhyggelig med ikke at få noget alkohol og havde egentlig også en opfattelse af, at man ikke kunne amme og drikke alkohol. Da jeg så var til første tjek med min lille datter hos min læge, sagde han, at det jo altså ikke gjorde noget at man tog et glas vin, eller to, og at det nok ville gøre at vi fik en roligere baby.
Selvom jeg har været meget påpasselig igennem min graviditet, har jeg da savnet et godt glas rødvin og jeg har derfor taget min læges ord meget bogstaveligt. Dvs. 1-2 glas rødvin fredag og lørdag, men timet så der var så langt tid som muligt før Emily skulle ammes igen.
Her forleden ligger jeg så og læser i din bog "du bliver en skøn mor" og ser til min rædsel at du har skrevet at man ikke må drikke alkohol når man ammer. Jeg føler mig jo som verdens dårligste mor og kan ikke få ud af mit hoved om jeg måske har skadet min dejlige lille datter.
Skal jeg være nervøs og er det et totalt No-go? Alle jeg har snakket med, dog af lidt ældre generation, siger det er ok når jeg ikke har ammet lige efter.
Da jeg blev medlem her for at kunne spørge dig om dette, så jeg at der var en ny anbefaling af jern til præmature eller babyer med lav fødselsvægt. Min datter vejede kun 2100 gram da hun blev født. Jeg blev sat igang 10 dage før termin. Alt er ellers som det skal være , men vi var indlagt på neonatal i en uge indtil amningen kørte og hendes vægt steg. Vi fik intet at vide om jerntilskud. Hun er nu 3 måneder og 15 dage og nu er jeg da helt skidt tilpas da jeg aldrig har givet hende jern. Er det for sent at begynde nu?
Håber du kan berolige mig lidt.
Med venlig hilsen
Therese