Udmalkning

26. februar 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Udmalkning

Kære Helen

Tak for dine uddybende svar på mine tidligere spørgsmål :-)

Mit spørgsmål er hvordan jeg kan sætte min mælkeproduktion op og vedligeholde den bagefter?

Jeg forsøger at øge min mælkeproduktion, da jeg kan se, at min dreng nogle gange er sulten om aftenen efter han har spist hos mig. Samtidigt har han taget mindre end 100 gram på om ugen i de seneste tid. Jeg oplever også selv, at jeg har mindre mælk og synes, at brysterne føles bløde. Jeg lægger ham hyppigt til, i hver faldt hver 1,5-2 timer, og holder øje med hans sutteteknik, som ser mere eller mindre fint ud. Jeg oplever dog ofte, at han slipper brystet lige efter den første nedløb. Og så bliver han urolig ved brystet og gider ikke at "arbejde" mere på at få mælken ud. I længere tid har vi forsøgt at give ham flaske for at sikre os, at han får mælk nok, men først nu begynder han at finde ud af at bruge den.

Siden slutningen af januar er jeg gået i gang med at malke ud med en elektrisk brystpumpe 2-3 gange om dagen efter han har spist. Når jeg malker ud, så skifter jeg mellem brysterne hver 3-4 minutter og malker hver bryst 3 ...

Annonce

... gange - har læst, at det skulle hjælpe med at holde mælken mere i gang. Jeg kan malke ud alt mellem 20 og 110 ml efter han har spist. Mængden varierer afhængig af tidspunkt på dagen samt dag fra dag. Jeg synes, at det har hjulpet godt, men samtidigt er der dage, hvor jeg malker meget mindre ud, fx 40 ml om morgenen 30 minutter efter han har spist en smule. Jeg bliver så igen bekymret for, om det med at malke ud faktisk virker. Tanken med det hele er, at jeg rigtig gerne vil fortsætte med at amme. Samtidigt vil jeg gerne have mulighed for at give ham min mælk på flaske som tilskud, når der er behov for det.

Hvad vil du anbefale? Hvor hyppigt og hvor længe er det en god ide at malke ud om dagen? Er det en god ide at skifte mellem brysterne? Jeg har også læst i din brevkasse, at dobbelt udmalkning ved begge bryster samtidigt kan
øge mælkeproduktion op til 60%. Vil du anbefale at gøre det i stedet for udmalkning med en enkelt pumpe? I så fald hvor tit og hvor længe skal man gøre det for at sætte produktionen i vejret? Hvad gør man så bagefter for at vedligeholde god mælkeproduktion?

Med venlig hilsen
R

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene