Brev:
Udmalkning
26. februar 2017
Alder:
4 mdr.
Udmalkning
Kære Helen
Tak for dine uddybende svar på mine tidligere spørgsmål :-)
Mit spørgsmål er hvordan jeg kan sætte min mælkeproduktion op og vedligeholde den bagefter?
Jeg forsøger at øge min mælkeproduktion, da jeg kan se, at min dreng nogle gange er sulten om aftenen efter han har spist hos mig. Samtidigt har han taget mindre end 100 gram på om ugen i de seneste tid. Jeg oplever også selv, at jeg har mindre mælk og synes, at brysterne føles bløde. Jeg lægger ham hyppigt til, i hver faldt hver 1,5-2 timer, og holder øje med hans sutteteknik, som ser mere eller mindre fint ud. Jeg oplever dog ofte, at han slipper brystet lige efter den første nedløb. Og så bliver han urolig ved brystet og gider ikke at "arbejde" mere på at få mælken ud. I længere tid har vi forsøgt at give ham flaske for at sikre os, at han får mælk nok, men først nu begynder han at finde ud af at bruge den.
Siden slutningen af januar er jeg gået i gang med at malke ud med en elektrisk brystpumpe 2-3 gange om dagen efter han har spist. Når jeg malker ud, så skifter jeg mellem brysterne hver 3-4 minutter og malker hver bryst 3 gange - har læst, at det skulle hjælpe med at holde mælken mere i gang. Jeg kan malke ud alt mellem 20 og 110 ml efter han har spist. Mængden varierer afhængig af tidspunkt på dagen samt dag fra dag. Jeg synes, at det har hjulpet godt, men samtidigt er der dage, hvor jeg malker meget mindre ud, fx 40 ml om morgenen 30 minutter efter han har spist en smule. Jeg bliver så igen bekymret for, om det med at malke ud faktisk virker. Tanken med det hele er, at jeg rigtig gerne vil fortsætte med at amme. Samtidigt vil jeg gerne have mulighed for at give ham min mælk på flaske som tilskud, når der er behov for det.
Hvad vil du anbefale? Hvor hyppigt og hvor længe er det en god ide at malke ud om dagen? Er det en god ide at skifte mellem brysterne? Jeg har også læst i din brevkasse, at dobbelt udmalkning ved begge bryster samtidigt kan
øge mælkeproduktion op til 60%. Vil du anbefale at gøre det i stedet for udmalkning med en enkelt pumpe? I så fald hvor tit og hvor længe skal man gøre det for at sætte produktionen i vejret? Hvad gør man så bagefter for at vedligeholde god mælkeproduktion?
Med venlig hilsen
R