Brev:
Nedtrappe amning
18. februar 2017
Alder:
3 mdr.
Nedtrappe amning
Kære Helen
Tak for dit forrige brev.
Vi har forsøgt at få amningen op at køre og øge mælkeproduktionen efter dine forslag, med delvis succes. Men da vi efterhånden har forsøgt alt og da vores datter stadig græder ved brystet og har gjort det ved hver amning i over en måned, har vi besluttet at nedtrappe amningen og gå over til fuld ernæring med flaske. Det føles som den rigtige beslutning, og faktisk som en lettelse. Det er dejligt at vi i stedet kan bruges vores energi på hendes udvikling og på gode legestunder med hende hvor vi alle er i godt humør. Det har allerede givet os mere overskud.
Mit spørgsmål går derfor på hvordan jeg bedst muligt trapper ned og til sidst helt ud af amningen? Jeg er gået over til at give hende 6 måltider (flasker) om dagen, de 4 af dem hvor jeg ammer først og giver flaske bagefter. Jeg har tænkt mig at gå ned til 3 amninger, 2 amninger osv. over nogle uger, men gerne over længere tid så længe de få amninger jeg giver hende er gode. Jeg har valgt at gøre det på den måde, da jeg ved at hun ikke kan få nok mælk til et helt måltid hos mig, og samtidig gerne vil påbegynde en rytme hos hende med 6 måltider om dagen. Vil det også være din anbefaling?
Hvis det lykkes for mig at bibeholde 1-2 amninger om dagen frem til hun er 5-6 måneder vil der så være noget problem i det? Jeg tænker i forhold til brystbetændelse eller hvad der ellers kan ske ved at amme sjældent?
Jeg ved at det anbefales ikke at amme om natten når man skal trappe ned, men da det for øjeblikket er det eneste tidspunkt på døgnet hvor hun ammer uden gråd, vil jeg gerne holde fast i denne gode ammestund lidt endnu hvis det er muligt, ser du noget problem i det, også hvis det er den sidste amning jeg skærer fra?
Jeg ser frem til at læse dit svar.
Venlig hilsen
En lykkelig mor