Ammestop og arbejdstart

22. januar 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Ammestop og arbejdstart

Kære Helen.

Jeg skrev til dig for et par måneder siden, da min datter på dengang 9 måneder ikke ville tage fastføde til sig. Du gav mig en plan, som vi har fulgt, dog uden noget større gennembrud.

Jeg startede for 14 dage siden på job igen og er væk 10-15 timer i døgnet. Dvs. at pigen er hjemme hos sin far (knap 11 måneder gammel nu). Den første uge, fik hun fortsat ikke lov til at blive ammet før til nat (og så hele natten), men nu hiver hun i mig så snart jeg kommer ind af døren - ikke for at spise, men for tryghed. Hun vil have lov til at have brystet flere gange i timen frem til omkring kl 5, hvor hun bliver ammet sidste gang.

Om dagen tager hun helst kun grød - hvis hun i det hele taget spiser. Hun putter ikke noget frivilligt i munden og er det noget ukendt, så tager hun det op og smider det direkte på gulvet. Hun er slet ikke interesseret. Kun skorper og frugtsmoothies ryger ned med sikkerhed. Rugbrød kan være ...

Annonce

... acceptabelt, hvis der ikke er noget ud over smør på, og most mad er fuldstændigt NO GO.

Ingen tvivl om, at vi er nået et stykke vej, men hun spiser så meget om natten, at hun er mæt det meste af dagen.

Nu står vi så i den udfordring, at hun skal køres ind i vuggestue fra den 1. februar (onsdag i uge 5) og derudover skal hun undvære mig fra søndag i uge 5 og frem til og med lørdag i uge 6, da jeg skal på skitur min min skole. Vi havde egentligt aftalt et fuldt ammestop fra det øjeblik, hvor jeg tager afsted, men jeg er blevet i tvivl om det er nogen god kombination med det hele.

Jeg har ingen undervisning i uge 5 - kun møder og en enkelt vagt, så jeg har mulighed for, at vi allerede der, kører ammestop, men vil det være en bedre ide og så evt. rykke vuggestuestarten frem til at jeg er afsted, eller hvordan gør vi det lige bedst for vores datter?

Håber du har nogle erfaringer, som du kan dele med os.

Mange hilsner
Marianne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire