Amme-/flaskebarn

22. januar 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Amme-/flaskebarn

Hej og tak for en god og informativ hjemmeside.

Vi har også stor glæde af dine bøger ☺

Vi har en datter på 10 uger (født 36+5) som er blandet amme/flaskebarn, og vi synes det er lidt svært at finde vejledning om dette.

Hun vejede 2855 g da hun blev født, tabte sig kun 4% efter fødslen. Og efter den første uge vejede hun allerede 3000 g, hvilket jo var rigtig fint. Derefter stod vægten helt stille i to uger, hvorefter vi efter anbefaling fra vores sundhedsplejerske begyndte at give hende en flaske om aftenen som supplement. Det hjalp hurtigt både på hendes og vores nattesøvn, og hun begyndte at tage på, men ikke helt nok. Efter yderligere en uge gik vi over til at give to supplerende flasker om dagen, og derefter begyndte hun at tage på som hun skulle.

De efterfølgende uger synes vi hendes efterspørgsel efter mad steg mere end hun kunne tilfredsstilles med amning, så vi er nu oppe på at give hende 3-4 supplerende flasker om dagen.

Vores spørgsmål handler derfor om to ting, dels hvordan vi kan at få amning til at vare længst muligt og dels hvordan vi bedst disponerer hendes mad i løbet af dagen.

Jeg ammer hende inden hver flaske, for at bruge flasken til at toppe måltidet op og gøre hende mæt. Det er meget forskelligt hvor meget af flasken hun spiser, det kan svinge mellem 40-140 ml afhængigt af hvor lang tids pause brysterne har fået siden sidste amning. Eksempelvis sover hun gerne ca. 5 timer fra kl. ca. 22.30 – 03.30, bliver skiftet, ammet ca. en time og får flaske, her tager ofte maks. 50-60 ml. Hvorimod hun om formiddagen efter amning godt kan spise 100 ml eller mere.

Når jeg ammer hende ligger hun ca. 30-40 min ved det ene bryst og derefter 10-30 min ved det andet, uanset om hun får flaske efter eller ej. Jeg bruger derfor et sted mellem 4-6 timer på at amme hende hver dag ud over flaskerne. Det virker som om, at uanset hvor længe hun ligger og ammer hos mig, kan hun altid spise mere bagefter.

I starten da vi gik over til at supplere med flaske, stimulerede jeg med ...

Annonce

... pumpe tre gange om dagen. Da vi efter ca. fire uger ikke synes det gjorde den store forskel, og jeg stadig kun kunne pumpe maks. 40 ml ud i alt efter at have pumpet 10 min på begge bryster droppede vi det.

Jeg synes vi har prøvet så godt vi overhovedet kan at give amning de bedst mulige forudsætninger for at få øget mælkemængden, men det virker som om at vi må konstatere at det bare fungerer bedst for familien at have et blandet amme/flaske barn, hvilket vi er afklarede med og har det godt med. Hun har indtil videre fået min. 50 % af sin mad gennem amning hver dag, og det er vi glade for.

Vi er nu lidt i tvivl om, hvordan vi disponerer hendes mad bedst muligt fremadrettet, hvis vi gerne samtidig vil holde fast i så meget amning som muligt. Skal vi eksempelvis gå over til at give hende fem flasker om dagen og amme hende inden hver gang. Det vil give en vis rytme og vi vil være sikre på at hun bliver mæt, men det betyder måske at amning går i stå. Vi har også talt om at amme hende fast hver 3 time og så supplere med flaske 3-4 gange om dagen, men spørgsmålet er så om hun får så sit behov for mad dækket. Vi har også talt om at fortsætte som hid til hvor hun bliver ammet/ får flasker efter hvilke signaler vi synes hun sender, men måske vil det være godt for hende at der kom en lidt fastere rytme i hendes hverdag nu hvor hun nærmer sig 3 måneder.

Derudover har vi oplevet den sidste uges tid, at hun efter 10 min ved brystet begynder at skrige og blive rigtig hysterisk, som om at hun synes mælken bare kommer alt for langsomt. Det virker nogen gange at bøvse hende af og skifte ammestilling på brystet, så kan hun spise lidt igen inden hun begynder at skrige igen. Ellers virker det hver gang at skifte bryst, men det betyder vel at hun så desværre får mest af den tynde mælk. Hun skriger ikke ved flasken, men er begyndt at blive meget ukoncentreret. Det er gør det lidt svært at give flaske, men det går.

Hun har hele tiden taget godt imod både bryst, flaske og sut.

Venlig hilsen
To lykkelige forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.