Sjatspiser: Hormonforandringer og ammestop?

19. januar 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Sjatspiser: Hormonforandringer og ammestop?

Kære Helen,

her får du endnu et brev fra mig. Jeg har en lille dejlig datter på 4 måneder, men vi er i løbet af den sidste tid kommet ind i en rigtig dårlig rytme vedr. måltider, som jeg ikke har haft held til at bryde. Jeg fuldammer min datter, og det er sådan her:

Hun vågner og spiser 4-5 minutter og mister så koncentrationen og vil snakke. Jeg får hende nogle gange til at tage 2 minutter mere hvis jeg lægger hende til samme bryst fra den anden side, og af og til 1-2 minutter fra modsatte bryst. Jeg kan derefter ikke få hende til at tage mere, heller ikke efter en pusletur. Hun gider ikke mere, når fløden kommer, som jeg oplever det.

Så leger vi og efter en times tid bliver hun sulten igen. Det viser sig ved at hun ikke vil lege selv eller snakke mere, stirrer bare på mig. Hun spiser 4-5 minutter ved et bryst, bliver arrig når fløden kommer og vil ikke tage mere. Spiser så (måske) 4-5 minutter ved det andet bryst og bliver så nogle gange frisk igen og vi leger videre indtil hun puttes 30-45 minutter efter, og hun igen vil spise kort før hun skal sove (græder indtil jeg giver hende brystet). Hun sover så kortvarigt (30-45 minutter ), vågner op og så forfra...

Til den lange lur midt på dagen (som kun fungerer hvis jeg er i rummet ) vågner hun 1-2 gange og spiser kort for så at sove igen. Jeg vil meget gerne have et helt måltid i hende på én gang men ved ikke hvordan, når hun ikke vil? Det er for hårdt at amme hele tiden, og jeg synes måltiderne bliver lidt ubehagelige, hvis jeg skal prøve at tvinge mad i hende.

Jeg har prøvet at trække tiden mellem måltiderne og at give kogt vand på flaske, hvis hun melder sig for tidligt (før der er gået i hvert fald to ...

Annonce

... timer fra sidste måltid - bortset fra tidlig morgen og sen eftermiddag, hvor jeg kan forstå at det er normalt at de spiser hyppigere).

Som du kan høre, så sjatammer jeg hele dagen, jeg bliver helt udmattet af det, og min datter får mavekneb, så hun trives heller ikke med det.

De sidste par dage er hun også begyndt at græde og virke helt ulykkelig ved brystet, når jeg prøver at lægge hende til igen efter de få minutters mad. Men hun bliver også meget ulykkelig, hvis jeg ikke tilbyder hende mere mad... Det virker som om, hun har ondt i maven. Vi er ved at løbe lidt sur i det, synes jeg, og jeg tænker, at hun måske (som jeg) synes det er ubehageligt at jeg tilbyder hende brystet igen og igen. Jeg stopper dog med at prøve efter 15-20 minutter i alt fra måltidsstart, og jeg prøver at holde stemningen rar og kærlig. Men noget går alligevel galt, kan man sige...

Jeg tror også at det med at græde ved brystet er kommet omtrent samtidig som mine hormonforandringer: Jeg har underlig tør og knoppet hud på kroppen, jeg taber håret og har hedeture, og så er jeg svimmel og får kvalme når mælke løber til. Det er faktisk nået dertil, at jeg overvejer at stoppe med amme- Jeg synes bare også det vil være synd, da jeg også kan se mange kvaliteter i amningen (når den altså fungerer...). Jeg vil gerne til at supplere op med lidt skemad midt på dagen og en flaske til natten for at hun får bedre søvn og jeg får lidt mere kropsligt overskud - min drøm er at amme delvist i hvert fald til hun er 6 måneder. Jeg ved bare ikke om det kan lade sig gøre at vende skuden igen og i så fald hvordan?

Jeg glæder mig til at læse dine tanker om problematikken :-)

De bedste hilsener fra
Solomor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene