Brev:
Amning og regulering af produktion
15. oktober 2016
Alder:
0 mdr.
Amning og regulering af produktion
Kære Helen,
Den 7. Oktober blev vi forældre til en lille dreng. Mælken løb til allerede d. 9 og d. 10 havde han gule bleer. I dag er han 8 dage gammel, har 7-8 våde bleer om dagen og havde taget fint på ved sidste vejning. Han bliver ammet ca. 7 gange af 15 min hver gang og herefter bliver han skiftet og sover ca. 3 timer i gennemsnit.
Min lille dreng virker derfor til at have det godt, men jeg har det noget svært med amningen. Mine bryster er enormt hævet, spændte og ømme. Jeg kan ligefrem vågne af smerterne. Desuden virker det til at mit nedløb er meget stærkt og i løbet af de seneste dage har vi fået svært ved at lægge ham til. Han tager fat men giver hurtigt slip igen og er urolig ved brystet.
Vi har efterhånden fået mange forskellige råd ift. hvordan vi regulerer min produktion af mælk, sådan det passer til vores lille dreng samt et par råd ift. nedløbsrefleksen. Vi er dog også der, hvor jeg er ved at være en smule desperat og behøver nogle gode råd.
Ift. overproduktion af mælk, så har vi forsøgt nogle forskellige ting. Pt. forsøger vi med at holde os til ét bryst ad gang (tidligere blev vi rådet til at toppe det ene bryst af) med to forskellige stillinger - enten liggende, almindelig siddende eller tvillingestillingen. Nogle gange ender vi dog med én stilling for at få ham til at spise færdig og derved tømme brystet så vidt muligt, da vi nogle gange er nervøse for at ikke kunne lægge ham til igen i en anden stilling. I forvejen gør vi en del ud af at nusse ham under amningen og derved holde ham vågen, da han har en vane med at falde i søvn (han har haft gulsot).
Vi har også gjort brug af varme bade og håndmalket brystet når det har gjort for ondt. Vi har dog hørt vi ikke skal malke brystet, da det kan bidrage til yderligere overproduktion. Lige pt. er vi derfor gået over til en varmedunk på brystet og vil forsøge at lade være med at malke ud. Desuden holder jeg mig varm med både engang- og uldindlæg, vat hen over brystet samt en varm trøje.
Hvad tænker du om ovenstående? Gør vi de rigtige ting eller har du nogle forslag til at få produktionen af mælk til vores lille dreng normaliseret? Og hvordan håndterer/lindrer vi smerten, hvis vi ikke må mælke ud, indtil produktionen er normaliseret?
Ift. stærk nedløbsrefleks, så har vi en formodning om, at det også spiller en rolle i forhold at han ikke vil tage fat/er urolig ved brystet. Vi er dog også klar over at det spændte bryst heller ikke gør det nemt for ham. Når han tager fat og slipper igen hurtigt efter et par sug er det tydeligt at der er rigeligt med mælk. Han er fedtet ind og hans tøj bliver ofte vådt. Nogle gange pibler mælken bare ud. Det er kun de sidste to dage, at vi har oplevet problemerne med at få ham til at tage fat; inden da gik det så fint. Men det påvirker os meget. Det kan tage os 20 minutter at få ham til at tage fat og det inkluderer gråd og at vi må tage ham fra for at trøste ham. I disse tilfælde har vi nogle gange malket lidt ud. Det vil vi forsøge at lade være med fremadrettet. Vi har ikke rigtig haft nogen strategier på dette punkt endnu, men er blevet rådet til at bruge suttebrik.
Derudover så har vi læst os til at liggende stilling, hvor han lægger på maven eller min overkrop er hævet, er den bedste for at reducere nedløb. Umiddelbart er vi ikke helt trygge ved suttebrikken - hvad tænker du om ovenstående?
Vi håber, at du kan hjælpe os. Vi er efterhånden noget presset.
Venlig hilsen
Mor C