Brev:
Bøvser og luft
20. september 2016
Alder:
5 mdr.
Bøvser og luft
Kære Helen,
Jeg har tidligere haft skrevet til dig om vores dreng og hans problemer med amning. Han har fra starten haft svært ved at få ordentligt fat og jeg har haft store smerter, og vi har bl.a. været omkring et privat barselshotel for at få hjælp. Amningen endte dog med faktisk at blive en rigtig hyggelig stund for os, og jeg fuldammer ham nu hvor han i dag fylder 5 måneder (og har gjort det siden vi i starten supplerede med lidt flaske en gang imellem). Han tager fint på og han trives generelt rigtig godt! Han er en skøn dreng, der pludrer løs, er stærk, nysgerrig og griner.
Problemet er dog stadig, at han sluger meget luft når han spiser - og har virkeligt svært ved at komme af med bøvserne (eller også er det i virkeligheden sådan, at han bare har ekstra meget luft, han skal af med og derfor er længe om det). Han slipper selv flere gange i løbet af måltidet og kan ikke spise videre før han har bøvset og det betyder også, at vi stadig har meget lange måltider. Han mister simpelthen suget, og det kommer så igen når bøvsen er ude. Han græder ofte når han har spist indtil de værste bøvser er kommet op. Han gylper også, men ikke i enorme mængder - dog kan vi tit høre at det ligesom kører op og ned inde i ham og nogle gange lyder det helt som om han er ved at kløjes i det.
Vi har prøvet alle bøvse teknikker, og har da også fundet nogle ret gode nogen, og han ligger meget på maven, fordi det også hjælper (og han har længe syntes det er en fest at ligge på maven og lege med ting - heldigvis). Men det er som om han aldrig bliver færdig, og ofte kæmper han stadig med bøvser lige indtil han skal spise igen (han spiser ca. hver 3. time). Det betyder at det meste af hans vågne tid går med det her bøvseri, og man kan se og høre på ham, at det ikke er rart. Han virker dog stadig glad, for han kan for det meste godt distraheres og smiler og griner, men derefter kæmper han stadig videre med bøvsen. Han karter rundt og vrider sig og trækker sig sammen og trækker sig bagover. Og ligesom giver sig og brokker sig. Og han falder helt sammen i kroppen og bliver helt afslappet, når han endeligt får bøvset - men altså stadig bare indtil den næste bøvs er på vej op.
Vi bruger rigtigt meget bæresele og vikle, fordi det hjælper til at få dem op, og det kan også hjælpe til at få ham til at falde i søvn, selv hvis der stadig er en bøvs på tværs. Det prioriterer vi nogle gange, hvis han har kæmpet i timevis og vendt og drejet sig uden at kunne finde ro. Det er så tydeligt at han så gerne vil overgive sig til søvnen, og han kæmper for at holde øjnene åbne. Når endeligt han har fået bøvset af, falder han relativt let i søvn. Han bliver puttet omkring kl 20 og skal typisk ammes to gange om natten. Han tager sædvanligvis en morgenlur på tre kvarter, nogle gange en formiddagslur på det samme og en sen middagslur på 1,5 timer (eller en længere middagslur, hvis formiddagsluren springes over). Nogle gange får han en kort lur/hvil først på aftenen.
Lurene foregår enten i barnevogn inden for eller uden for, og så ofte med indsovning i vikle eller bæresele, men som sagt falder han fint i søvn, hvis ikke der er en bøvs på tværs. Om aftenen og natten kan vi lulle ham i søvn i armene og så lægge ham ned, men vi lykkes også ofte med at lægge ham ned halvsovende og så ligge med en hånd på maven eller panden.
Grunden til jeg skriver til dig nu er, at det ikke er blevet bedre, nu hvor han er fem måneder. Vores overvejelser går derfor på at stoppe med amningen, selvom det som sagt er rigtig hyggeligt og utroligt smart:-) Han er også begyndt at slippe brystet virkeligt meget undervejs, fordi alt andet er mere spændende - og det betyder at han lader til at sluge endnu mere luft. Og selvom han græder mindre end tidligere og er lettere at trøste, er det jo stadig ikke rart at se at det er så svært for ham. Og hvis man kunne hjælpe ham af med det, ville det jo være det bedste. Aftenamningen slutter stadig næsten altid med skrig, så han græder sig i søvn (særligt hvis han ikke kan få bøvsen op).
Derudover er han den seneste tid er begyndt at vågne om natten og græde og have brug for at bøvse af, hvilket ikke tidligere har været et problem. I starten troede jeg han var sulten igen, men det lader det ikke til, og jeg har også prøvet at trøste ham bare med sutten, men han vrider sig og lader til at have ondt. Det kan sagtens tage tyve minutter med gråd før han endeligt får bøvset og så kan sove videre, og det er så frustrerende at være vidne til (udover at det heller ikke er rart for nattesøvnen).
Så mit spørgsmål går på, hvad dine tanker er omkring alt det her luft i maven og bøvseri. Er det normalt at det fortsætter, når han er så stor som han er? Vi overvejer at gå over til flaske fx en gang om dagen, men ville det hjælpe på hans luftindtag, tror du? Vi har købt sådan en anti-kolikflaske. Eller er det en dårlig ide at ændre noget så tæt på at han skal til at starte på fast føde, for det er jo også en stor ændring for hans mave? Samtidigt er det jo heller ikke så rart med både al den luft og så mad oveni. Han er meget interesseret i, når og hvad far og mor spiser og drikker og sutter gladeligt på skeen når han får d-dråber.
Ja, som du kan læse, er vi lidt i tvivl om hvad der er det rigtige at gøre. Vi vi jo nødig have skåret ned på amningen og så stå i en situation, hvor det i virkeligheden havde været bedst for hans mave at fortsætte, når nu der kommer fast føde lige om lidt. Hvad ville du anbefale os at gøre?
På forhånd tak for hjælpen.