Grøn afføring - 2 måneder

1. august 2016

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Grøn afføring - 2 måneder

Hej Helen,

Tak for dit svar til vores forrige mail - vores lille dreng som nu har rundet de 8 uger trives vældig og har fået sig en fast daglig rytme med meget mindre gråd og meget mere søvn end vi oplevede i hans første leveuger.

At vi henvender os nu skyldes at han stort set siden han blev født har haft både gule og grønne afføringer hver dag, og det er de grønne der har bekymret os. Når vi har nævnt det for vores sundhedsplejerske og læge ved de almindelige tjek har de slået det hen med at det kan skyldes så mange ting og at det ikke er noget vi skulle bekymre os om når han trives så godt. For vores søn er det lige så normalt med de grønne afføringer som de gule.

Jeg spiser variet kost, det eneste jeg får fast hver dag er 2-3 kopper kaffe med mælk, og jeg har derfor tænkt om det kan skyldes disse han ikke kan tåle ( jeg drikker ikke mælk udover det jeg får i min kaffe ). Jeg holdte derfor pause med kaffen for at se om det hjalp, men afføringen var stadig grøn.

Vi har søgt lidt om hvad grøn afføring kan skyldes på nettet og her stødte vi på en beskrivelse på ammenet.dk hvor der står at grøn afføring tit ses ved kvinder der har overproduktion af mælk.

De symptomer på overproduktion som beskrives kan vi genkende herhjemme :
- mælken sprøjter når han giver slip på brystet i starten af amningen og generelt oplever jeg mange gange i løbet af en dag at mælken står ud fra brysterne som springvand - også når han ikke ligger ved brystet.
- Han kløjes ofte i mælken fordi den løber så stærkt.
- Hver amninger præget af at han tager fat og giver slip hele tiden indtil han når ind til den fede mælk som løber langsommere. ...

Annonce

...
- En amning var oftest kun 5 til 10 minutter.
- Han bøvser meget og har luft i maven samt gylper en del.
- Mine bryster bliver hurtigt overfyldte og ømme i løbet af en dag.
- han har grøn afføring hver dag.
Jeg malker ikke ud eller på nogen anden måde stimulerer mælkeproduktionen. Den store mælkemængde har været der fra begyndelsen.

Det har bekymret mig at amningerne ikke varer i længere tid end 5-10 minutter af gangen ( de 5 - 10 minutter er intervallet hvor han spiser, selve ammeprocessen tager længere tid fordi han slipper brystet så mange gange, så vi sidder oftest i 15-20 minutter ved hver amning ), men han tager på som han skal og stortrives generelt ( vejede ved fødsel 3500g og vejede 5750g for 10 dage siden ) så det er ikke fordi han får for lidt at spise. Han har ca. 6-10 tunge tissebleer om dagen og 8-10 afføringer ( når det er gul afføring er det grynet og når det er grønt er det mere fast og klæberigt ).

Vores spørgsmål til dig går på om du også tænker den grønne afføring kan skyldes overproduktion og i så fald hvordan jeg konkret skal forholde mig til den daglige amning for at gøre dem bedre for vores søn? Som det er nu, så spiser han hyppigt i sine vågne timer, ca hver 1,5-2 time. Jeg har prøvet at sætte intervallet op til at der går ca 3-4 timer mellem hver amning ( hvilket der også går når han tager sine lange lure om natten, formiddagen og eftermiddagen ), men han viser tegn på sult inden da og det er derfor ikke som sådan et fast ammemønster.

Eller tror du nærmere det bare er sådan hans afføringsmønster nu en gang er og at der ikke er grund til videre bekymring ?

På forhånd tak for dit svar.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2