Overvejelser omkring amning

27. marts 2015

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Overvejelser omkring amning

Kære Helen,

Først mange tak for dit sidste svar. Jeg har nu brug for et godt råd i forhold til amning af Bjørn, der fylder 9 måneder om et par dage. Som det er nu ammer jeg ham temmelig meget stadigvæk, dvs. tidlig morgen, nogle gange en lille tår inden formiddagsluren (han sover ca. 9.30), eftermiddag, før putning kl. 19.30 og sen aften (som dog ofte allerede er omkring kl. 22) og også ofte midt nat.

Det er svært for mig, at have en fast « ammeplan », da jeg er begyndt på arbejde igen og er væk fra hjemmet i et længere stræk mandag og tirsdag.
Det betyder, at jeg mandag kan amme ham senest kl. 12 før jeg skal afsted, men her er han sjældent sulten, fordi han har fået mos efter formiddagsluren omkring kl. 11, så det er lige før, at denne amning er lidt lige meget, tænker jeg. Mandag er jeg så først hjemme igen kl. 17.30 og her plejer han faktisk at få en tår mælk (men er så ikke særlig sulten efter mos), og så igen, når han puttes.

Tirsdag skal jeg afsted 8.15 og er først hjemme igen omkring kl. 15, så her plejer jeg at give ham en tår mælk før jeg tager afsted og så igen når jeg kommer hjem kl .15. Onsdag, torsdag og fredag kan jeg i princippet amme ham, når det skal være.

I forhold til « rigtig mad » er det ofte svært at få så meget i ham. Hans dagplejemor, der kommer og passer ham hjemme hos os, når jeg arbejder, har som regel ret nemt ved at få en fin portion i ham efter formiddagsluren og igen efter middagsluren. Men om morgenen (hvor jeg giver ham mad) spiser han ingenting (medmindre han tilbydes brystet) og om aftenen ved 18-tiden, er det heller ikke meget, der kommer ned. Om aftenen er jeg altid alene med ham og hans storebror, indtil Bjørns far kommer hjem kl. 19, så der er måske heller ikke altid den nødvendige ro ved dette måltid. Vi andre 3 spiser som regel først senere, når Bjørn er blevet lagt.

Mit spørgsmål er, hvor jeg ...

Annonce

... mest hensigtsmæssigt placerer de tre amninger, han har brug for, når nu amningen før middagsluren minimum to gange om ugen ikke er mulig.

Dertil kommer, at jeg i næste uge er blevet tilbudt to dages arbejde, hvor jeg vil skulle være væk hjemmefra fra kl. 9-18.30 ca. Hvad tænker du her ; dels i forhold til mælk og dels i forhold til hans alder og behov generelt ? Hans dagplejemor kan jo komme erstaning i mosen og supplere med en flaske. Som regel vil han dog max tage 30ml når han tilbydes en sutteflaske – det har aldrig været den store succes.

Bjørn er helt klart i seperationsfasen i øjeblikket og græder når han ser mig gå. Han er dog nem at få god igen, og ifølge dagplejemoren er der ingen problemer, når hun har ham – han er glad, og alt er fint.

Jeg bør måske tilføje, at jeg har det lidt svært med at skulle « give slip » på amningen. Jeg har svært ved at give afkald på den der symbiosefølelse med min baby. Det er ret følsomt for mig. Det har nok noget at gøre med, at jeg med Bjørns storebror desværre mod min vilje måtte stoppe med amningen efter 3 måneder og så spiller det også ind, at det sandsynligvis er sidste gang, jeg skal amme og har svært ved at forlige mig med den tanke ligenu. Omvendt kan jeg sagtens se, at det vil være fint, at far kan komme lidt mere på banen i forhold til lillebror, og at jeg kan komme mere på banen igen i forhold til storebror. Det hele hænger naturligvis sammen.

Som det er nu, sover Bjørns far på sofaen, fordi alle sover bedre sådan ligenu, men jeg tror, det er på tide, at far rykker tilbage i vores seng, og at Bjørn sover hele natten i sin seng. Som det er nu, ender han som regel sammen med mig i vores seng i løbet af natten, og det synes jeg egentlig er superhyggeligt, men jeg tror, at det ville være godt for vores familie, at der blev lavet om på det nu.

Jeg glæder mig til at høre fra dig

Mange hilsner
Nanna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder