Brev:
Overvejelser omkring amning
27. marts 2015
Alder:
8 mdr.
Overvejelser omkring amning
Kære Helen,
Først mange tak for dit sidste svar. Jeg har nu brug for et godt råd i forhold til amning af Bjørn, der fylder 9 måneder om et par dage. Som det er nu ammer jeg ham temmelig meget stadigvæk, dvs. tidlig morgen, nogle gange en lille tår inden formiddagsluren (han sover ca. 9.30), eftermiddag, før putning kl. 19.30 og sen aften (som dog ofte allerede er omkring kl. 22) og også ofte midt nat.
Det er svært for mig, at have en fast « ammeplan », da jeg er begyndt på arbejde igen og er væk fra hjemmet i et længere stræk mandag og tirsdag.
Det betyder, at jeg mandag kan amme ham senest kl. 12 før jeg skal afsted, men her er han sjældent sulten, fordi han har fået mos efter formiddagsluren omkring kl. 11, så det er lige før, at denne amning er lidt lige meget, tænker jeg. Mandag er jeg så først hjemme igen kl. 17.30 og her plejer han faktisk at få en tår mælk (men er så ikke særlig sulten efter mos), og så igen, når han puttes.
Tirsdag skal jeg afsted 8.15 og er først hjemme igen omkring kl. 15, så her plejer jeg at give ham en tår mælk før jeg tager afsted og så igen når jeg kommer hjem kl .15. Onsdag, torsdag og fredag kan jeg i princippet amme ham, når det skal være.
I forhold til « rigtig mad » er det ofte svært at få så meget i ham. Hans dagplejemor, der kommer og passer ham hjemme hos os, når jeg arbejder, har som regel ret nemt ved at få en fin portion i ham efter formiddagsluren og igen efter middagsluren. Men om morgenen (hvor jeg giver ham mad) spiser han ingenting (medmindre han tilbydes brystet) og om aftenen ved 18-tiden, er det heller ikke meget, der kommer ned. Om aftenen er jeg altid alene med ham og hans storebror, indtil Bjørns far kommer hjem kl. 19, så der er måske heller ikke altid den nødvendige ro ved dette måltid. Vi andre 3 spiser som regel først senere, når Bjørn er blevet lagt.
Mit spørgsmål er, hvor jeg mest hensigtsmæssigt placerer de tre amninger, han har brug for, når nu amningen før middagsluren minimum to gange om ugen ikke er mulig.
Dertil kommer, at jeg i næste uge er blevet tilbudt to dages arbejde, hvor jeg vil skulle være væk hjemmefra fra kl. 9-18.30 ca. Hvad tænker du her ; dels i forhold til mælk og dels i forhold til hans alder og behov generelt ? Hans dagplejemor kan jo komme erstaning i mosen og supplere med en flaske. Som regel vil han dog max tage 30ml når han tilbydes en sutteflaske – det har aldrig været den store succes.
Bjørn er helt klart i seperationsfasen i øjeblikket og græder når han ser mig gå. Han er dog nem at få god igen, og ifølge dagplejemoren er der ingen problemer, når hun har ham – han er glad, og alt er fint.
Jeg bør måske tilføje, at jeg har det lidt svært med at skulle « give slip » på amningen. Jeg har svært ved at give afkald på den der symbiosefølelse med min baby. Det er ret følsomt for mig. Det har nok noget at gøre med, at jeg med Bjørns storebror desværre mod min vilje måtte stoppe med amningen efter 3 måneder og så spiller det også ind, at det sandsynligvis er sidste gang, jeg skal amme og har svært ved at forlige mig med den tanke ligenu. Omvendt kan jeg sagtens se, at det vil være fint, at far kan komme lidt mere på banen i forhold til lillebror, og at jeg kan komme mere på banen igen i forhold til storebror. Det hele hænger naturligvis sammen.
Som det er nu, sover Bjørns far på sofaen, fordi alle sover bedre sådan ligenu, men jeg tror, det er på tide, at far rykker tilbage i vores seng, og at Bjørn sover hele natten i sin seng. Som det er nu, ender han som regel sammen med mig i vores seng i løbet af natten, og det synes jeg egentlig er superhyggeligt, men jeg tror, at det ville være godt for vores familie, at der blev lavet om på det nu.
Jeg glæder mig til at høre fra dig
Mange hilsner
Nanna