Ammeproblemer

22. oktober 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Ammeproblemer

Hej Helen

Tak for dine meget brugbare svar på mine breve. Vi har fået skabt en god rytme, der dog stadig kræver en del af mig (holde vågen og forlænge søvnperioden), men det er det værd.

Vores dag ser nogenlunde såden ud:

7.15 står op
7.45 havregrød, øllebrød eller 3 kornsgrød, vand af kop
8.45 d-dråber, Nexium og Movicol gives, mens han ligger på puslebordet
9.00 frugtmos og jerndråber ved bordet
9.15 puttes til lur ude i barnevogn - sover ca. 1,5-2 timer
12.00 grød eller grøntsagsmos med kød, rugbrødsbjælker, frugtmos, vand af kop
13.15–13.30 puttes til lur i vores seng i soveværelset. Jeg sover ofte sammen med ham (jeg kan sjældent få ham til at tage brystet inden, men han vågner ofte efter en time , hvor han ammes, og så sover han igen - så sammenlagt mellem 1,5 og 2,5 timer)
16.00 frugt, rugbrødsbjælker, evt. frugtmos, vand af kop
18.00 grøntsagsmos med kød/fisk, sveske- eller blommemos, vand af kop
19.30 ammes og puttes
22.00 vågner, trøstes og ammes (overvejer flaske)

Resten af natten forløber lidt forskelligt. Han vågner omkring midnat, kl. 2.30 og så er han gerne ret urolig mellem kl. 3 og 5 hvor han kan vågne mange gange. Han vågner typisk ved 6.15-tiden, hvor jeg for det meste kan få ham til at sove videre. ...

Annonce

...

Problemet er, at jeg har svært ved at få ham til at tage brystet, egentlig både dag og nat. Den bedste amning er kl 19.30 når ham puttes. Ellers ender det ofte med skrig og at han vender sig væk fra brystet. Om natten sutter han ofte 3 gange og så falder han i søvn, så jeg er ikke sikker på at det er sult der vækker ham mange gange.

Jeg forsøger at amme ham inden lurene om dagen, men det et svært, specielt om formiddagen. Jeg er i tvivl om ham får dækket sit mælkebehov. I dag har jeg nok forsøgt at lægge ham til 5-7 gange (i dagtimerne), men det er kun for alvor lykkedes kl. 11.30 efter hans formiddagslur og så da han skulle puttes til nat :-( Han vågnede så kl. 22 og græd. Det virkede ikke til at der kom nok ud af brystet (og han havde jo også lige tømt det da han blev puttet), så jeg gav ham 120 ml mme.

Jeg tror selv at min nedløbsrefleks er blevet for langsom for ham og at min mælkeproduktion er dalende. Det har jeg ellers ikke haft problemer med før:-(

Jeg vil rigtig gerne fortsætte med amning til han er 1 år, men lige nu har jeg svært ved at se at det kan lykkes. Jeg forsøger at drikke meget vand og sover lur hver eftermiddag sammen med ham og jeg synes jeg spiser godt og varieret. Har du nogle gode råd?

Mange hilsner
Stine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor