Brev:
Amning og svamp
12. november 2010
Alder:
1 mdr.
Amning og svamp
Hej Helen
D. 18. oktober fødte jeg vores dejlige dreng, som er vores første barn. Siden har vi været igennem noget af en proces. Vi har helt fra starten fået at vide, at han havde rigtigt fat i brystet og at alt omkring amningen var korrekt. Ikke desto mindre erstattede han allerede den første dag mine brystvorter med to åbne sår.
I mangel af bedre viden tænkte jeg, at det nok bare var et spørgsmål om at brystvorterne skulle hærdes, så de sidste dage af uge 1 stortudede jeg under hver amning, fordi han først skulle bide sig igennem sårskorperne og bagefter suttede på de åbne sår. Han kunne sikkert mærke, at jeg var anspændt, for han var hysterisk og bed sammen om brystvorten. En lille uge efter fødslen måtte jeg simpelthen have en pause fra smerterne, så han fik noget erstatning i en kop.
Dagen efter havde jeg første aftale med min sundhedsplejerske, som kunne fortælle mig, at jeg oven i det andet også havde fået brystbetændelse i mit venstre bryst og at det var vigtigt at få lejet en pumpe. Til brystvorterne gav hun mig en form for plaster, der er på forsøgsbasis. Det gjorde ikke noget godt for mig, så senere den uge tog jeg til lægen, der i stedet anbefalede ammebrikker, masser af luft til brystvorterne og gav mig Clotrason.
Derudover var vi også en tur på barselsklinikken, hvor de ud fra sårenes placering kunne fortælle mig, at det ikke var et spørgsmål om hans sutteteknik, men derimod at han sug er så voldsomt, at der går hul på brystvorterne. Så de anbefalede også ammebrikker.
Alle disse problemer gjorde, at min mælkeproduktion gik ned på et minimum. Jeg har siden kæmpet med at stimulere produktionen med brystpumpen. Det er dog svært at nå at pumpe nok gange i løbet af dagen, når jeg er alene hjemme.
Sårene helede forholdsvist hurtigt, men jeg havde ikke megen success med ammebrikkerne. Jeg havde stadig smerter og der var stadig antydningen af blod efter amning. I onsdags tog min mand og jeg den beslutning, at jeg skulle droppe amningen og i stedet pumpe alt det jeg kan nå og så må han få Profylac for resten. Det var en hård beslutning, da jeg meget gerne vil amme og jeg synes, at jeg har kæmpet hårdt for at få det til at lykkedes.
I dag har jeg så fundet ud af, at jeg oveni har svamp i brystvorterne, så både min søn og jeg er startet op med Brentan i dag. Jeg er ikke så glad for, at der er alkohol i, men jeg så i et af dine tidligere svar, at det efter din erfaring er det mest effektive, når både mor og barn er i behandling, så det trøster mig lidt. Jeg troede, at den svidende smerte og stikkene i brystet skyldes brystspændinger. Jeg har jo ikke prøvet det før, så jeg ved ikke bedre.
Nu kommer jeg så endelig til mit spørgsmål: Kan svampen være skyld i, at det ikke var en success med ammebrikkerne? Jeg tænker, at det har haft en indvirkning på, hvor meget vacuum mine brystvorter har kunnet klare - eller hvad?
Der er stadig lang vej til, at jeg har nok mælk til at kunne mætte ham og jeg er noget skeptisk i forhold til, om det vil lykkedes mig at nå på niveau, men jeg vil så enormt gerne kunne give ham den gode mælk.
På forhånd tak for dit svar.
Med venlig hilsen
Teresa