Amning og svamp

12. november 2010

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Amning og svamp

Hej Helen

D. 18. oktober fødte jeg vores dejlige dreng, som er vores første barn. Siden har vi været igennem noget af en proces. Vi har helt fra starten fået at vide, at han havde rigtigt fat i brystet og at alt omkring amningen var korrekt. Ikke desto mindre erstattede han allerede den første dag mine brystvorter med to åbne sår.

I mangel af bedre viden tænkte jeg, at det nok bare var et spørgsmål om at brystvorterne skulle hærdes, så de sidste dage af uge 1 stortudede jeg under hver amning, fordi han først skulle bide sig igennem sårskorperne og bagefter suttede på de åbne sår. Han kunne sikkert mærke, at jeg var anspændt, for han var hysterisk og bed sammen om brystvorten. En lille uge efter fødslen måtte jeg simpelthen have en pause fra smerterne, så han fik noget erstatning i en kop.

Dagen efter havde jeg første aftale med min sundhedsplejerske, som kunne fortælle mig, at jeg oven i det andet også havde fået brystbetændelse i mit venstre bryst og at det var vigtigt at få lejet en pumpe. Til brystvorterne gav hun mig en form for plaster, der er på forsøgsbasis. Det gjorde ikke noget godt for mig, så senere den uge tog jeg til lægen, der i stedet anbefalede ammebrikker, masser af luft til brystvorterne og gav mig Clotrason.

Derudover var vi også en tur på barselsklinikken, hvor de ud fra sårenes placering kunne fortælle mig, at det ikke var et spørgsmål om hans sutteteknik, men derimod at han sug er så voldsomt, at der går hul på brystvorterne. Så de anbefalede også ammebrikker.

Alle disse problemer gjorde, at min mælkeproduktion gik ned ...

Annonce

... på et minimum. Jeg har siden kæmpet med at stimulere produktionen med brystpumpen. Det er dog svært at nå at pumpe nok gange i løbet af dagen, når jeg er alene hjemme.

Sårene helede forholdsvist hurtigt, men jeg havde ikke megen success med ammebrikkerne. Jeg havde stadig smerter og der var stadig antydningen af blod efter amning. I onsdags tog min mand og jeg den beslutning, at jeg skulle droppe amningen og i stedet pumpe alt det jeg kan nå og så må han få Profylac for resten. Det var en hård beslutning, da jeg meget gerne vil amme og jeg synes, at jeg har kæmpet hårdt for at få det til at lykkedes.

I dag har jeg så fundet ud af, at jeg oveni har svamp i brystvorterne, så både min søn og jeg er startet op med Brentan i dag. Jeg er ikke så glad for, at der er alkohol i, men jeg så i et af dine tidligere svar, at det efter din erfaring er det mest effektive, når både mor og barn er i behandling, så det trøster mig lidt. Jeg troede, at den svidende smerte og stikkene i brystet skyldes brystspændinger. Jeg har jo ikke prøvet det før, så jeg ved ikke bedre.

Nu kommer jeg så endelig til mit spørgsmål: Kan svampen være skyld i, at det ikke var en success med ammebrikkerne? Jeg tænker, at det har haft en indvirkning på, hvor meget vacuum mine brystvorter har kunnet klare - eller hvad?

Der er stadig lang vej til, at jeg har nok mælk til at kunne mætte ham og jeg er noget skeptisk i forhold til, om det vil lykkedes mig at nå på niveau, men jeg vil så enormt gerne kunne give ham den gode mælk.

På forhånd tak for dit svar.

Med venlig hilsen
Teresa

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder