Når første barn bliver til storesøster

24. maj 2023

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Når første barn bliver til storesøster

Kære Helen,

Min datter på 2 år og 7 måneder er blevet storesøster, i det jeg fødte en dejlig lille dreng for kun 2 uger siden.

Jeg er dog meget i tvivl om, hvordan jeg og hendes far, kan gøre hverdagen rarest mulig for hende, da det jo er en stor omvæltning i hendes liv at blive storesøster.

Hun er naturligt nok blevet lidt jaloux, men har ikke (endnu) vist nogen direkte vrede mod lillebror. Jeg tror jeg er mere bekymret for om hun kan føle sig afvist af os som forældre, da et spædbarn selvfølgelig kræver meget tid. Jeg og hende har altid været rigtig tætte - Jeg har hentet og afleveret hende i dagpleje hver dag og været alene med hende alle morgenerne og eftermiddage. Hun er vant til at jeg har gjort mange af omsorgsopgaverne i løbet af dagen. Lige nu er det hendes far der gør alt det, da jeg bruger rigtig meget tid på at amme lillebror.

Jeg kan mærke at hun er en del mere irritabel når jeg leger med hende og det er let hele tiden at gøre noget ...

Annonce

... "forkert". Ud over det, vil hun konsekvent ikke sige godnat til mig om aftenen mere. Det begyndte da jeg var højgravid, og tænkte at hun bare skulle have tid, men her flere måneder efter, nægter hun stadig at sige godnat til mig og det gør ondt i mit hjerte, da jeg savner min lille pige, fordi meget af tiden som sagt går med amning af den lille. Jeg er bange for at jeg har såret hende og at hun derfor afviser mig.

Jeg prøver så vidt mulig hver dag at kramme hende, og forsøge at lege lidt med hende mellem amninger og spørge interesseret ind til hende og huske masser af øjenkontakt. Dog kan det være udfordrende for mig med legene, da jeg ofte er rigtig træt..

Så mit spørgsmål er: hvordan kan jeg bedst mulig vise hende at hun er lige så ønsket og elsket som før, på trods af at lillebror fylder en del? Og med den tanke at de kan udvikle starten på et godt søskendeforhold, uden at hun skal føle sig nedprioriteret eller tilsidesat?

Med venlig hilsen
Emilie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor