Brev:
Spørgsmål om fødevarer ved kompakt afføring
5. februar 2023
Alder:
7 mdr.
Spørgsmål om fødevarer ved kompakt afføring
Kære Helen
Virker kogt gulerod som mos forstoppende, når det serveres med enten kartoffelmos eller majsgrød og olivenolie + kalkun/kylling, eller det en skrøne?
Må baby godt få kogte gulerodsstænger at gumle på nu (7 mndr den 10. februar)?
Farmand er ved at få et hjertestop hver gang han kløjs lidt i et stykke brød eller en krumme, men han bliver bedre og bedre til at gumle på skorper og hive små stykker af med gummerne.
Lillebror vil ikke have grød om morgenen. Han vil gerne have frugtmos, så det giver jeg ham, især fordi hans afføring er lidt træg. Han er ikke deciderede forstoppet, men skal trykke til for at afføringen kommer ud, og den er ret kompakt.
Han er glad for de de der forkogte og opløselige økologiske grødflager fra Holle (havre, hirse, spelt eller majs/tapioka, uden mælk, baseret på fuldkornsmel) til frokost eller om aftenen, men vil endnu ikke have almindelige flager, selvom jeg kører dem igennem minihakkeren inden kogning.
SKAL der modermælk eller modermælkserstatning i hans mos stadigvæk?
Virker olierne (raps, solsikke, oliven) befordrende på fordøjelsen? Jeg kommer også olie i hans frugtmos.
Han er glad for og god til at drikke vand af kop, og jeg ammer ham stadig. Han får modermælkerstatning (Nestlé, Evolia) sammen med far 1 gang i døgnet, enten ved putning eller kl 22 som drømmeflaske.
Han får også frugt om eftermiddagen, og jeg prioriterer mirabelle, pære, fersken og æble - med eller uden svesker. Han ELSKER svesker.
Han er som sagt ikke decideret forstoppet, men har haft nogle svære formiddage i vuggestue og senest i en svær nat i nat, fordi hans afføring var lidt for kompakt.
Han er meget aktiv. Forsøger, som du ved, at kravle og ligger rigtig meget på maven og leger. De er imponerede i vuggestuen. Jeg ruller ham dagligt rundt, hvilket han synes er super sjovt.
Ser frem til at høre fra dig 😀
Bedste hilsner
Maria Louise