Spørgsmål om fødevarer ved kompakt afføring

5. februar 2023

Alder:
7 mdr.

Spørgsmål om fødevarer ved kompakt afføring

Kære Helen

Virker kogt gulerod som mos forstoppende, når det serveres med enten kartoffelmos eller majsgrød og olivenolie + kalkun/kylling, eller det en skrøne?

Må baby godt få kogte gulerodsstænger at gumle på nu (7 mndr den 10. februar)?
Farmand er ved at få et hjertestop hver gang han kløjs lidt i et stykke brød eller en krumme, men han bliver bedre og bedre til at gumle på skorper og hive små stykker af med gummerne.

Lillebror vil ikke have grød om morgenen. Han vil gerne have frugtmos, så det giver jeg ham, især fordi hans afføring er lidt træg. Han er ikke deciderede forstoppet, men skal trykke til for at afføringen kommer ud, og den er ret kompakt.

Han er glad for de de der forkogte og opløselige økologiske grødflager fra Holle (havre, hirse, spelt eller majs/tapioka, uden mælk, baseret på fuldkornsmel) til frokost eller om aftenen, men vil endnu ikke have almindelige flager, selvom jeg kører dem igennem minihakkeren inden ...

Annonce

... kogning.

SKAL der modermælk eller modermælkserstatning i hans mos stadigvæk?
Virker olierne (raps, solsikke, oliven) befordrende på fordøjelsen? Jeg kommer også olie i hans frugtmos.

Han er glad for og god til at drikke vand af kop, og jeg ammer ham stadig. Han får modermælkerstatning (Nestlé, Evolia) sammen med far 1 gang i døgnet, enten ved putning eller kl 22 som drømmeflaske.

Han får også frugt om eftermiddagen, og jeg prioriterer mirabelle, pære, fersken og æble - med eller uden svesker. Han ELSKER svesker.

Han er som sagt ikke decideret forstoppet, men har haft nogle svære formiddage i vuggestue og senest i en svær nat i nat, fordi hans afføring var lidt for kompakt.

Han er meget aktiv. Forsøger, som du ved, at kravle og ligger rigtig meget på maven og leger. De er imponerede i vuggestuen. Jeg ruller ham dagligt rundt, hvilket han synes er super sjovt.

Ser frem til at høre fra dig 😀

Bedste hilsner

Maria Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig