Falde i søvn i soveværelset

23. november 2022

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Falde i søvn i soveværelset

Hej Helen - igen

Jeg kan jo lige så godt benytte mig af, at jeg har al den tid jeg har brug for, for at formulere mine spørgsmål og at fagpersonen på den anden side, ikke hurtigt skal ud af døren og hen og besøge den næste nybagte og forvirrede mor :o)

Sagen er den, at jeg virkelig har et stort ønske om, at vores lille mus falder i søvn i soveværelset. Jeg ved ikke om det er for meget at forlange, da hun endnu ikke helt er fyldt 5 måneder, men jeg kunne alligevel godt tænke mig, at få nogle andre øjne på situationen.

Om dagen, når hun skal puttes til lur, sørger vi nu for, at hun er "rigtig" træt inden hun puttes, som du anbefalede og vi skal ikke længere gå 10-20 minutter med hende på armen før hun sover. Hun bliver puttet i voksiposen og ud i barnevognen, den bliver måske vippet et par minutter og 5-10 minutter efter er hun i drømmeland. Nogle gange går det hurtigere, men som oftes har hun, lige brug for lidt tid til at falde helt i søvn på, hvilket er helt ok.

Om aftenen, hvor hun faktisk har sin bedste vågentid - ofte er hun vågen 2-3 timer, så når hun er rigtig træt, går vi ind på puslebordet med hende, hvor hun får nattøj, natble og børstet gummer - hun liver lidt op derinde, så bagefter kommer hun med rundt i huset, hvor vi slukker stearinlys, laver en god gennemtræks lufter og ruller gardiner for. Nogle gange, afhængig af hvor træt/vågen hun er, kommer hun også med ud på badeværelset for at se os børste tænder.

Så går vi ind i soveværelset, hun får bryst og allerede når hun er færdig med at spise, er hun blevet vildt urolig i hele hendes krop. Hovedet kører frem og tilbage, arme og ben sparker, vejrtrækningen er hurtig og overfladisk. Uanset om jeg prøver at ae hende, ligge hende ned ved siden af mig - med eller uden far på den anden side.. uanset hvad, ender det med, at hun kommer ind på den store røde pilates bold og bliver hoppet i søvn. Det tager ikke lang tid, før hun kommer snorkende ind i hendes seng (pladsen mellem far og mig). Nogle gange vågner hun, andre gange gør hun ikke. Når hun vågner, falder hun ...

Annonce

... nogle gange i søvn med det samme igen og andre gange bliver hun med det samme vildt hektisk igen og vi må tilbage ind på bolden..

Det er ikke et problem, at hun skal hjælpes ind i søvnen, jeg ville bare så gerne kunne vugge, nusse, ae min lille baby i søvne inde i soveværelset sammen med os andre og have en hyggelig aften. Jeg bliver faktisk ked af det, over at vi ikke alle sammen kan gå i seng sammen. Men måske er det tiden der skal arbejde for os. Jeg tror ikke det er soveværelset der er noget med - det troede jeg i starten, men når hun først har sovet, om det er en halv time eller to timer, så kan hun sagtens falde i søvn i soveværelset igen. Efter hver amning (og dem er der mange af) falder hun fint i søvn og når hun får skiftet ble (1-2 stk), kommer hun ind i pusleværelset ved siden af soveværelset og er "helt vågen" og kommer ind, får lige en tår mælk og sover igen.

Det tætteste vi er kommet på, at lykkeds, er musen ovenpå mig, far masserer fødderne og en spilledåse igang på repeat. Men der kommer vi kun tæt på. Det lykkeds ikke.

Jeg har som sagt et stort ønske om, at vi alle kan få hyggeligt i seng sammen med nus og aen og måske endda en godnathistorie - og det kan godt være at jeg skal vente et halvt år, før den drøm er realistisk, men hvis du kan se noget eller kender til noget vi kan afprøve, vil jeg gerne vide det :-)

Ekstra:
Der er kun en lyskæde under sengen/vores ammelys tændt i soveværelset.
Godnathistorie er blevet til godmorgenhistorie pga uroen
Vi har prøvet med en spilledåse
Vi har prøvet med forskellige ammestillinger i soveværelset - vi har en om dagen og en om natten og jeg har prøvet med begge
Hun har nogle gange været så træt, at hun er faldet i søvn i vores arme, inden hun er nået ud i barnevognen og i dag faldt hun faktisk i søvn, mens jeg gav hende hendes "sov godt kram" inden jeg lagde hende i voksiposen (ja, jeg havde fejlvurderet hvor træt hun faktisk var) - men bare for at sige, at det kan jo lade sig gøre at hun falder i søvn ved at vi bare putter. og krammer ..

Med venlig hilsen
Catja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder