5 uger og kan ikke finde ro

28. september 2022

Kategori:
Alder:
1 mdr.

5 uger og kan ikke finde ro

Hej Helen.

Så er jeg tilbage da vi fik en lillebror sidst i aug. Han var en lille fyr på 3180g og 49 cm født vaginalt ukompliceret .

Han får flaske nan sencilac tager ca 120-150 ml 5-6 gange dagligt samt movicol men trives. Han er 5 uger og vejer nu 4600 samt er 55,5 cm og følger sin egen kurve rigtig fint . Han har dog refluks - konstateret af en børnelæge . Vi bøvser ham godt af før under og efter flasken og holder ham oprejst ca 20-30 min efterfølgende samt har hævet hovedeenden i seng, barnevogn osv .

Mit problem ligger i dags lurene som nærmest er ikke eksisterende jeg skifter hans ble, svøber ham i dynen - har prøvet at købe et rigtig svøb i dag. Giver ham mælk og han falder rigtig fint til ro/søvn hvorefter jeg ligger ham i barnevognen hvor han fint sover i forbindelse med han bliver lagt der men Så går der sådan ca 5 min så vågner ham igen pga tilbageløb/gylp (græder ikke altid men sprutter og synker det ) og så spjætter han og er lys vågen igen sådan går hele dagen og til sidst har vi bare en overtræt grædende baby.

Han sover rigtig fint om natten (han er lidt svær at få til at blive sovende tager nemt en time og ligger jeg ham er det samme problem og jeg starter forfra. Men om natten sover han gerne fra 4-5 timer imellem opvågningerne dvs 1-2 flasker om natten og falder fint i søvn igen det tager ca 30-60 min.

Jeg har stået og holdt en hånd på ham sagt såååsåå vugget ham i armene, givet sut gået en tur med ham osv INTET virker pga gylpen vækker ham og når der endelig er ro på gylpen så er der gået så lang tid at han er sulten igen 😵‍💫 jeg føler jeg har mistet fodfæstet og jeg ikke lykkes med noget overhovedet!

Lægen mener ikke han skal i medicinsk behandling men at tiden skal arbejde for os hvilket et okay men sove det ...

Annonce

... er han jo nød til i de måneder det tager. Kan jeg tykne hans mælk med johannesbrødkernemel eller andet nu hvor han er så lille eller er det for meget for hans mave ?

Vi har også en pige på knap 5 år som jeg også kan mærke min samvittighed æder mig lidt op af fordi lillebror kræver så meget om eftermiddagen og at få til at sove i weekenderne selvom jeg gør alt for hun føler sig set så tager han så meget af vores tid at jeg kan se hun har det lidt svært med det . Han sover på på min arm dog vågner han stadig op mange gange og hoster og sprutter men falder hurtigt til ro igen men det er bare ikke altid en mulighed at han ligger og sover der flere timer da jeg også skal tage mig af store søster samt vaske tøj, lave mad osv .

Ville man måske kunne give ham resten af flasken efter bøvsen i barnevognen eller sengen alt efter hvor han skal sove så han måske nåede at registrere han blev lagt og faldt i søvn der selvom det jo selvfølgelig er gylpen som vækker ham så er det måske ligemeget ? Eller er han for lille til at ligge eleveret og få resten af flasken ?

Jeg er efterhånden bare træt af de dage som virker som om intet lykkes og vi nærmest kun overlever i stedet for at have nogle hyggelige timer i løbet af dagen og jeg vil så gerne hjælpe ham til at få sovet så han kunne være frisk, glad og have lyst til mave træning osv i stedet for bare at græde.

Eftermiddagene er specielt frygtelige da han normalt slet ikke sover fra 15-21 også selvom vi gør alt og han vil så gerne men kan ikke finde ro. I skrivende stund har har ikke sover siden kl 6 og klokken er nu 10 og går jeg der ind så er han helt sikkert vågen igen selvom han snork sov da jeg lagde ham for 10 min siden!

Jeg håber du har nogle ideer jeg kan prøve af selvom jeg syntes jeg har prøvet alt 🙏🏻

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne