Opfølgning - fjollet 4-årig

23. juni 2022

Kategori:
Alder:
4 år, 9 mdr.

Opfølgning - fjollet 4-årig

Kære Helen

Mange tak for din tilbagemelding vedrørende vores fjollede pige på 4,5 :)

Vi har forsøgt at få hende “ned i gear” inden bedsteforældre-besøg ved, at lave en rolig aktivitet inden (rolig leg, histore, tegnefilm eller lign.), således at hun ikke kommer direkte fra børnehave og skal være sammen med dem. Det har heldigvis været bedre ved de seneste besøg.

Vi synes altid vi har været gode til, at give rigelig plads til fjolleri og vi fjoller ofte med hende - både gennem sprog og leg.

Til gengæld er det ikke optimalt i børnehaven, hvor hun fjoller, ikke hører efter hvad de voksne siger og gør ting hun godt ved hun ikke må. Vi vil rigtig gerne forsøge at løse dette problem og har en god dialog med børnehaven. Vi prøver at tale med hende om, at man skal høre efter hvad de voksne i børnehaven siger og hvorfor det er vigtigt. Hver gang der har været en episode vi hører om, har vi fulgt op. Hun lytter og siger at det vil hun huske, men det har absolut ingen effekt. Vi ved ikke hvad vi ellers skal gøre for at støtte op herhjemme og børnehaven har ikke umiddelbart nogle inputs andet end at vi skal tale med hende om, at hun skal høre efter hvad de voksne siger i børnehaven. Hun kan kigge de voksne i øjnene og grine, mens hun gør det de siger hun ikke må. Vi bryder os ikke om hun opfører sig sådan og hun gør ikke sådan herhjemme.

Hun startede i børnehaven for et halvt år siden (blev flyttet fra en anden) og adfærden ...

Annonce

... kommet for ca 2 måneder siden.

Børnehaven siger at de i øvrigt oplever en pige der trives og har det godt socialt.
Hun skal i skole om et år og vil være blandt de yngste i årgangen - og vi skal jo have styr på adfærden inden, således at hun er i stand til at høre efter og modtage en kollektiv besked - også med en lavere normering af voksne.

Et eksempel på en af mange situationer i børnehaven; pædagog beder et andet barn stoppe med at slå madkasse i bordet, vores datter begynder at gøre det. Hun bliver bedt om at stoppe, men bliver ved mens hun kigger pædagogen i øjnene og griner. Hun stopper ikke trods gentagne beskeder på det. Pædagogen ender med at flytte hende til en anden gruppe med børn, så hun kan spise med dem i stedet.

Skal vi ændre noget herhjemme for at arbejde med det? Vi har en rimelig fast rytme med senge og spisetider. Vi stiller også krav som at tage sin tallerken ud og sige tak for mad.
Når vi har sagt noget, holder vi fast i det. Og vi synes i øvrigt at hun får rigtig meget positiv opmærksom.

Vi kunne måske stille flere krav i forhold til at rydde sit legetøj op, stille sko op på hylde, lægge vasketøj i kurv og ikke på gulvet. Vil det hjælpe hende at vi stiller flere krav herhjemme? Eller er der andet vi kan gøre for, at hun hører bedre efter i børnehaven? Herhjemme hører hun ret godt efter, bortset fra de få episoder, hvor hun er helt overfjollet.

På forhånd mange tak for dine altid gode råd!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.