Temperament koger over

19. januar 2022

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

Temperament koger over

Kære Helen.

Vores datter på 3,5 år har altid været bestemt dame, men det seneste halve års tid vel ca. har hun ofte nogle virkelig voldsomme udbrud hvor temperamentet simpelthen eksploderer nærmest

Vi kan f.eks. sidde ganske rolig og lege og så lige pludselig kan det hele eksploderer pga. en eller anden lille ting som ikke lige går efter hendes hovede - ja nogen gange er jeg ikke engang sikker på hun reelt ved hvad det er hun bliver sur over. Og er skaden først sket, så kan man ikke rette den op mere.

Så ligger hun typisk og skriger/græder og nogen gange går hun nærmest i selv destruktions mode, hvor hvis hun har noget i hænderne kan kyle det i jorden. Sjældne gange kan hun endda ...

Annonce

... sige at "nu kradser jeg mig selv" eller slår sig selv med flad hånd oven i hovedet og det koger virkelig helt over. Vi har prøvet lidt af hver, både den rolige tilgang, hvilket kan være rigtig svært, hvis hun nogle gange lige kyler et eller andet legetøj i gulvet der måske kan gå i stykker, for så har man jo allermest lyst til at give hende en opsang, men det gør ikke situationen bedre

Det skal siges at i børnehaven ser de hende også som en bestemt pige, der kan klare alt selv nærmest, men ikke en hvor temperamentet eksploderer som det ofte gør hjemme, hvis et eller andet ikke lige går efter hendes hovede.

Ved ikke om du har nogle råd til at tøjle et så voldsom temperament.

Hilsen herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina