Brev:
Temperament koger over
19. januar 2022
Alder:
3 år, 7 mdr.
Temperament koger over
Kære Helen.
Vores datter på 3,5 år har altid været bestemt dame, men det seneste halve års tid vel ca. har hun ofte nogle virkelig voldsomme udbrud hvor temperamentet simpelthen eksploderer nærmest
Vi kan f.eks. sidde ganske rolig og lege og så lige pludselig kan det hele eksploderer pga. en eller anden lille ting som ikke lige går efter hendes hovede - ja nogen gange er jeg ikke engang sikker på hun reelt ved hvad det er hun bliver sur over. Og er skaden først sket, så kan man ikke rette den op mere.
Så ligger hun typisk og skriger/græder og nogen gange går hun nærmest i selv destruktions mode, hvor hvis hun har noget i hænderne kan kyle det i jorden. Sjældne gange kan hun endda sige at "nu kradser jeg mig selv" eller slår sig selv med flad hånd oven i hovedet og det koger virkelig helt over. Vi har prøvet lidt af hver, både den rolige tilgang, hvilket kan være rigtig svært, hvis hun nogle gange lige kyler et eller andet legetøj i gulvet der måske kan gå i stykker, for så har man jo allermest lyst til at give hende en opsang, men det gør ikke situationen bedre
Det skal siges at i børnehaven ser de hende også som en bestemt pige, der kan klare alt selv nærmest, men ikke en hvor temperamentet eksploderer som det ofte gør hjemme, hvis et eller andet ikke lige går efter hendes hovede.
Ved ikke om du har nogle råd til at tøjle et så voldsom temperament.
Hilsen herfra