Urolig nattesøvn - snart 4 uger

10. oktober 2021

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Urolig nattesøvn - snart 4 uger

Hej Helen

Lillebror på snart 4 uger er en mild og dejlig dreng, der sover godt i løbet af dagen, men også meget opmærksom og kontaktsøgende, når han er vågen. Når han er vågen, bliver han ammet, skiftet, snakket og hygget med, får trænet mave og ammet igen. Han har nogle gange svært ved at overgive sig til søvnen, hvor han når at blive ked af det, og skal vugges i søvn i armene.

De sidste par nætter har han haft svært ved at finde ro. Han har i halvanden uges tid øffet og møffet i søvne, som om han har mavekneb (der umiddelbart ikke gør ondt, da han ikke græder), men de sidste par nætter er det blevet endnu værre. Når han vågner ...

Annonce

... og bliver ammet, kan jeg pludselig ikke lægge ham fra mig, når han skal sove. Det gælder både, hvis han er faldet i søvn i mine arme eller hvis jeg lægger ham over i bed siden og forsøger at nusse ham til ro. Lige nu bruger vi et par timer pr amning på at få ham til ro. Han falder f.eks i søvn, hvis faren går rundt med ham, men han vågner igen, når han så bliver lagt for sig selv. Vi har også prøvet at svøbe ham uden held.

Har du nogle gode råd? Lige nu er vi begge så trætte, da vi også har en storebror, som står tidligt op, og selvom jeg går tidligt i seng, er det kun blevet til meget få timers søvn de sidste par dage.

Venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.