Datter trives men vil kun spise selv

12. september 2021

Alder:
7 mdr.

Datter trives men vil kun spise selv

Kære Helen,

En lang intro om et kort problem. Vi er usikre på, om vores datter får tilstrækkelig ernæring og væske - og hvis hun gør, kunne vi godt drømme om tips til at "lette hverdagen".

Fødsel / start på livet:
Vores datter er nu 8,5 mdr., men blev født 6 uger for tidligt så korrigeret er hun godt 7 måneder. Fødslen var kompliceret, og hun har haft et meget svært efterfølgende sygdomsforløb med samlet 12 ugers indlæggelse, hvor hun har fejlet "alt mellem himmel og jord". I dag er hun "clearet" for det meste, men følges stadig tæt ambulant. Derudover har hun fået konstateret komælksallergi.

Udvikling:
Alt dette til trods klarer hun sig flot. Hun er ca. 65cm og vejer omkring 7800g. Grovmotorisk kryber hun fint fremad, hæver numsen, kan trille mv. Finmotorisk er hun også godt med - undersøger legetøj mellem hænderne, spiser selv med fingrene og har et begyndende pincetgreb. Hun er god i kontakten; glad, smilende mv. Hun er for nylig begyndt at sige “jajaja”. Og til trods for sit lange sygdomsforløb oplever vi ingen særlige tegn på "særlig sensitivitet” over for lyde, fremmede eller lignende. Hun elsker sin storebror på 2 og alt det kaos, han forårsager.

Søvn:
Hun sover i øjeblikket to lure dagligt af samlet ca. 3 timers varighed og nattesøvn af ca. 11timers varighed (inkl. mange opvågninger, mælk mv.)

Ernæring:
Vores store udfordring er hendes "madrejse". Grundet sygdomsforløbet fik hun ikke oral ernæring de første to måneder, men ernæring parenteralt. Jeg pumpede undervejs, og da hun indledningsvist skulle lære at spise, blev hun tilbudt Lansinoh flasker med udpumptet brystmælk. Gradvist derefter blev amningen introduceret, og det gik lettere, end man kunne have drømt om! Efter at have været på brystet et par gange, afvist hun flasken og ammede fuldt ud.

Desværre fungerer amning ikke særligt godt for mig - det er anden gang, jeg ammer, og forløbet minder meget om storebrors. Kort fortalt har jeg indledningsvist (ca. de første 3 mdr) voldsom overproduktion. Eksempelvis pumpede jeg 3 dage efter fødslen (ved akut ks i fuld narkose uden at have haft min datter på brystet) omkring 1,5-2L brystmælk i døgnet. Efter 3 mdr har jeg både denne og første gang fået min menstruation - og pludselig styrtdykker produktionen. Særligt omkring ægløsning og menstruation, men bliver også meget påvirkelig af stress, bekymringer, dårlig nattesøvn etc. Efter en periode sætter højre bryst ud, og jeg har pt. ikke haft mælk i hæjre bryst i en måneds tid. Vi har haft vejledning af en række professionelle, testet alt fra alkoholfrie øl til ammete, power pumpet etc. - desværre uden synderlig effekt. Når produktion er lav, eller mælken ikke flyder hurtigt nok, bider hun i brystet. Hendes ene tand har flere gange bidt mine brystvorter til blods.

I disse perioder kunne vi ved vores førstefødte fra tid til anden supplere med en flaske, så vi var sikre på, at han blev godt mæt. Og da han først nåede 5 mdr., kunne vi også supplere med mere skemad o.lign. for at mætte ham.

Vores datter er imidlertid fuldstændig afvisende over for flasken (pepticate pga allergi). Vi har testet alle gængse flaskemærker (Lansinoh, Medela, Mam, Philips, Coops) inkl forskellige suttehovedstr. Vi har prøvet med tilførsel af sukker for at gøre smagen bedre, prøvet at tilbyde på forskellige tidspunkter af døgnet, ...

Annonce

... vågen/drømmende, fra far, mor og bedsteforældre mv. Og vi har på råd fra vores sædvanlige SP været fastholdende med én type flaske gennem længere tid. Vi tilbyder hende i snit flaske en gang om dagen - og i alt har vi forsøgt i hvert fald 50 gange. Vi kan, hvis hun er meget meget sulten få hende til at tage ml 20-50 ml, men oftest slet ingenting.

Et tilsvarende billede tegner sig for skemad. Da vi først introducerede skemaden omkring 5 mdr., gik der en måneds tid, hvor hun ville tage en smule (halv dl.) Derefter begyndte hun - fra den ene dag til den anden - at afvise skeen ved at lukke munden og dreje hovedet væk fra skeen, uanset om det er mos, grød, frugt, grøntsager, boller i karry - you name it. Hun vil heller ikke sutte af smoothieposer mv. Vi kan fra tid til anden have held til at tilbyde hende vand eller mme pr kop - men nogle dage afviser hun også den. Jeg skal undlade at opliste alle de typer kopper, vi har afprøvet efter anvisning fra venner, ergoterapueter etc. Vi har forsøgt os med sugerørsdrikkedunke også. Det vil hun oftest gerne - og hun kan egentlig godt finde ud af at suge væske op - men meget ryger ud igen. Teknikken med både at suge og synke samtidig halter.

Hun er dog glad for at spise selv. Hun nyder at undersøge maden med fingrene, fører fint maden op til munden og spiser med velbehag alt, hvad hun bliver stillet over for. Hun er glad for at sidde med ved bordet, sidder godt uden støtte i højstolen. Det er utvivlsomt nydelse for hende at spise selv.

"Problemet” består i, at hun stadig ikke mestrer teknikken til at indtage tilstrækkelig ernæring ved fingermad. Og når vi hverken kan supplere hende op med amning, flaske eller skemad, betyder det, at hun ofte er sulten. Groft sagt kan vi afslutte et måltid, lege en halv times tid og starte forfra. Det kan desuden være svært for mig som mor at holde hende, putte etc., da hun "jagter" brystet. Ligeså har hun MANGE opvågninger på en nat. hvor hun søger brystet.

Grundet hendes komplicerede forløb er vi nok “meget opmærksomme” forældre, og har derfor stor fokus på bleernes tyngde, konsistens mv. Der er en tydelig tendens til, at bleerne bliver mere og mere tørre, og der kan gå 8 timer uden en dråbe tis, ligesom hendes afføring ofte er hård og knoldet. Vi har konsulteret SP, egen læge mv., der konkluderer, at hun får for lidt væske. Diagnosen er vi sådan set ikke overraskede over. Det er løsningen til at øge væskeindtaget, vi endnu ikke har fundet.

Tilsvarende er vi frustrerede over, at hendes madrejse skal være så kompliceret. Altså, hun vokser og trives jo og følger indtil nu sin vækstkurve - så groft sagt, får hun jo den ernæring, hun som minimum har brug for. Men det er fordelt på virkelig mange måltider, ligesom indtaget er på almindelig mad, uden særlig ernæring (det er sat på spidsen lidt lettere at sikre næringsindholdet ved at give flaske eller proppe mme i en mos, end med kogte grøntsager og pastaskruer).

Spørgsmålet er, hvordan vi løser det? Og er det overhovedet et “problem”, vi skal bekymre os om - eller skal vi bare se tiden an og tænke, at hun jo i løbet af de kommende måneder, gradvist vil blive bedre til at spise selv, holde en kop selv mv.? Vores store bekymring er, at hun vil begynde at mistrives på grund af fejlernæring - især manglende væske.

De bedste hilsner,
Et par meget trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor