Brev:
Dreng på 15 måneder vugges stadig i søvn (del 2)
4. august 2021
Alder:
15 mdr.
Dreng på 15 måneder vugges stadig i søvn (del 2)
Hej Helen.
Vi skriver igen, da vi har forsøgt at følge op på dit sidste råd og synes ikke helt det rykker noget og gør os faktisk mere bekymrede.
Vi fulgte dit råd med, at det er far, som ligger med vores søn på en gulvmadras eller i sengen og at mor giver mælk en enkelt gang i løbet af aftenen, så det ikke bliver for meget for vores søn (og mors mælkeproduktion) på én gang. Dette har også lykkedes efter 1-2 timer, men det er ikke på en måde, hvor vi føler det at have far ved sig giver vores søn nogen fornemmelse for tryghed. Tværtimod er det en 1-2 timer, hvor vores søn skriger og græder og forsøger at kravle væk fra far og ned fra sengen/gulvmadrassen. Når far så (forsigtigt) lægger ham tilbage i sengen, så er det flitsbue, sparken, slåen og hulkende gråd.
Den eneste måde far kan skabe lidt trøst er ved at have et par bøger i sengen, som kan læses højt, men det falder vores søn ikke i søvn af. Vores søn har aldrig og bider stadig heller ikke på et sovedyr og kaster det oftest væk i frustration.
I sidste ende er målet jo, at han skal kunne sove i egen seng, men vi kan ikke se helt meningen i mellemstadiet med far ved siden af sig, når det alligevel føles som tortur for vores søn at være i. Hvis vi skal acceptere en søn, der skal græde sig selv i søvn, så kan vi vel ligeså godt få ham til at sove i egen seng vha. 'sov godt' metoden?
Men kan det virkelig passe, at det er den metode vi skal holde fast i? Vi er bange for, det blot er flere dårlige søvnassociationer og traumer vi giver vores søn samt et dårligere forhold til hans forældre, der fremfor at give tryghed bliver fangevogtere i sengen.
Derudover så har vi brug for et råd når vores søn bliver overtræt (når han tager lang tid om at falde i søvn med den nye rutine). Normalt plejer han max at være vågen 6 timer fra sidste lur og så til han sover. Men de her dage kan der gå 9 timer før han endelig falder i søvn. Og så er det kun hvis vi i desperation tyer til amning eller vugning i armene, fordi han er så udmattet.
Er det helt forkert at ty til de gamle vaner, eller hvad skal vi gøre når han er blevet for overtræt til at sove på andre måder?
Venlig hilsen
Søren og Ane