Brev:
Natteskræk? - 16 mdr.
14. juni 2021
Alder:
16 mdr.
Natteskræk? - 16 mdr.
Hej Helen.
Jeg skriver til dig, da jeg har brug for et par gode råd.
Vores dreng på knapt 16 måneder, har de sidste 3 uger haft nogle voldsomme opvågninger om natten. Hver nat. Forinden havde han vågentid om natten hvor han legede rundt, men nu vågner han, helt klam og skriger/råber. Jeg er i tvivl om det kan være natteskræk.
Han har den seneste måned fået 3 tænder, og jeg kan se han tager fingrene meget ind bagerst i munden og har generelt en kort lunte. Tænker måske de sidste store kindtænder kan være på vej.
Men nætterne lige nu er ben hårde. Han vågner som altid 30 minutter efter puttetid. Men nu er han helt klam i huden, sidder eller står op, virker diffus og skriger/råber. Nogen gange kan jeg give ham lidt vand, også sover han videre efter jeg har vist ham, at jeg er der og nusset/aet ham.
Han har endnu en opvågning alt mellem kl. 21-4, hvor han er død ulykkelig, intet virker. Efter lidt tid, kan jeg få ham til ro og tage ham ind i vores seng, hvor han sover videre. Som regel med 1 til opvågning, dog kortere end den forrige.
Jeg er i tvivl om det er natteskræk. Hvad tænker du? Jeg synes opvågningerne er meget voldsomme nemlig - men tænker det også kan være smerte pga. kindtænder.
Hvis det er natteskræk, hvordan skal vi så forholde os til hans opvågninger? Som det er lige nu er vi nødt til at tage ham op, og bruge tid på at få ham til at falde til ro. Han skriger, skubber nogen gange og er død ulykkelig. Han virker umiddelbart vågen, men meget ked af at han er vågnet fra sin søvn.
Vi har givet ham Panodil nogen gange, og det har som regel givet lidt ro. Men et par gange havde det ingen virkning.
Har du mon nogen gode bud på hvad det kan være?