Natteskræk? - 16 mdr.

14. juni 2021

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Natteskræk? - 16 mdr.

Hej Helen.

Jeg skriver til dig, da jeg har brug for et par gode råd.

Vores dreng på knapt 16 måneder, har de sidste 3 uger haft nogle voldsomme opvågninger om natten. Hver nat. Forinden havde han vågentid om natten hvor han legede rundt, men nu vågner han, helt klam og skriger/råber. Jeg er i tvivl om det kan være natteskræk.

Han har den seneste måned fået 3 tænder, og jeg kan se han tager fingrene meget ind bagerst i munden og har generelt en kort lunte. Tænker måske de sidste store kindtænder kan være på vej.

Men nætterne lige nu er ben hårde. Han vågner som altid 30 minutter efter puttetid. Men nu er han helt klam i huden, sidder eller står op, virker diffus og skriger/råber. Nogen gange kan jeg give ham lidt vand, også sover han videre efter jeg har vist ham, at jeg er der og nusset/aet ham.

Han har endnu en opvågning ...

Annonce

... alt mellem kl. 21-4, hvor han er død ulykkelig, intet virker. Efter lidt tid, kan jeg få ham til ro og tage ham ind i vores seng, hvor han sover videre. Som regel med 1 til opvågning, dog kortere end den forrige.

Jeg er i tvivl om det er natteskræk. Hvad tænker du? Jeg synes opvågningerne er meget voldsomme nemlig - men tænker det også kan være smerte pga. kindtænder.

Hvis det er natteskræk, hvordan skal vi så forholde os til hans opvågninger? Som det er lige nu er vi nødt til at tage ham op, og bruge tid på at få ham til at falde til ro. Han skriger, skubber nogen gange og er død ulykkelig. Han virker umiddelbart vågen, men meget ked af at han er vågnet fra sin søvn.

Vi har givet ham Panodil nogen gange, og det har som regel givet lidt ro. Men et par gange havde det ingen virkning.

Har du mon nogen gode bud på hvad det kan være?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder