Kløjes i maden

7. juni 2021

Alder:
8 mdr.

Kløjes i maden

Kære Helen,

Min datter er 8,5 måneder, og trives godt på alle områder, og vil gerne have skemad, og også gerne sidde med mad selv i hånden.

Men jeg synes ikke rigtig, at der sker fremskridt i forhold til at tygge maden. Mosen er grov, og hun spiser det glad, men jeg tror ikke at hun tygger det. Hun får appelsinbåde, majssnacks, overkogte gulerødder og broccolibuketter, meget moden pære, som håndmad. Men det er tydeligt at hun sutter det i sig (måske bider hun lidt med ...

Annonce

... fortænderne), og når hun ved en fejl får et stykke ind i munden udløser det brækrefleks (hun har aldrig brækket sig), og hun sluger det helt, med et noget anstrengt ansigtsudtryk.

Jeg har forsøgt med en rugbrødsbjælke, og små små brødhapsere, men det bliver ikke tygget.

Kommer evnen til og forståelsen af at der skal tygges af sig selv, når hun er lidt ældre, eller skal det trænes? Jeg er jo helst fri for at give hende brød, når hun ikke rigtig tygger det.

Hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor