Brev:
Kløjes i maden
7. juni 2021
Alder:
8 mdr.
Kløjes i maden
Kære Helen,
Min datter er 8,5 måneder, og trives godt på alle områder, og vil gerne have skemad, og også gerne sidde med mad selv i hånden.
Men jeg synes ikke rigtig, at der sker fremskridt i forhold til at tygge maden. Mosen er grov, og hun spiser det glad, men jeg tror ikke at hun tygger det. Hun får appelsinbåde, majssnacks, overkogte gulerødder og broccolibuketter, meget moden pære, som håndmad. Men det er tydeligt at hun sutter det i sig (måske bider hun lidt med fortænderne), og når hun ved en fejl får et stykke ind i munden udløser det brækrefleks (hun har aldrig brækket sig), og hun sluger det helt, med et noget anstrengt ansigtsudtryk.
Jeg har forsøgt med en rugbrødsbjælke, og små små brødhapsere, men det bliver ikke tygget.
Kommer evnen til og forståelsen af at der skal tygges af sig selv, når hun er lidt ældre, eller skal det trænes? Jeg er jo helst fri for at give hende brød, når hun ikke rigtig tygger det.
Hilsen
Mor