Mad og vægt - 9 mdr.

16. april 2021

Alder:
9 mdr.

Mad og vægt - 9 mdr.

Hej igen Helen

Tusinde tak for dit sidste svar - det var rigtig brugbart og vi er på rette vej. Det gik ret nemt med at putte i egen seng og tror kombien af godnatgrød og at blive puttet lidt senere hjælper hende til at sove tungere om aftenen, istedet for at vågne hele tiden. Hun kommer stadig over i sengen i løbet af n eddn atten og bliver ammet 1-2 gange, men vi arbejder os i den rigtige retning.

Jeg skriver nu med et opfølgende spørgsmål omkring mad og vægt. Som jeg skrev er hun en stor og rund pige, ca. 11 kg og 72 cm ved 8 mdr. Hun er rigtig glad for al slags mad og det er en fornøjelse at se hende gå igang.

Man siger jo at ammebørn ikke kan blive for tykke, men er der et tidspunkt, hvor man skal være mere obs på maden og vægten? Eller er det alt for tidligt at tænke på den slags, og skal vi bare nyde hendes madglæde? Hun er meget aktiv og stærk.

Vi spiser ret sundt, primært vegetarisk men får hhv kød og fisk en gang om ugen samt som pålæg, og hun får ofte lidt rester - dvs hun får kød eller ...

Annonce

... fisk de fleste dage. Hun får kun hjemmelavet mad, men vi tilsætter faktisk ikke fedtstof og mælkepulver til hendes grød. Hun er dog først lige begyndt at få havregrød nu morgen og til godnatgrød, da hun ikke har villet mades med ske tidligere. Så resten af maden er normal mad i babyvenlig udgave. Hun får selvfølgelig smør på brød og frugt, men ofte sammen med en grøntsag.

Vi lader hende spise til hun er mæt, men nogle gange virker det til at hun bare kan blive ved og ved, så vi prøver at give hende nogle grovere ting, der også skal arbejdes for. Men skal vi fx give hende sødmælk, når hun skal til at drikke mælk? Og bør vi tilsætte fedtstof til grød selvom hun et stor?

For os er det selvfølgelig vigtigt at hun får, hvad hun har brug for, men også at hun får et naturligt forhold til mad, mæthedsfølelse og sin egen krop - også selvom hun skulle blive ved med at være lidt rund i det. Storebror har altid været lang og meget slank, så her har vi haft den modsatte problematik!

Hvad tænker du om det?

Mange tak!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!