Brev:
Mad og vægt - 9 mdr.
16. april 2021
Alder:
9 mdr.
Mad og vægt - 9 mdr.
Hej igen Helen
Tusinde tak for dit sidste svar - det var rigtig brugbart og vi er på rette vej. Det gik ret nemt med at putte i egen seng og tror kombien af godnatgrød og at blive puttet lidt senere hjælper hende til at sove tungere om aftenen, istedet for at vågne hele tiden. Hun kommer stadig over i sengen i løbet af n eddn atten og bliver ammet 1-2 gange, men vi arbejder os i den rigtige retning.
Jeg skriver nu med et opfølgende spørgsmål omkring mad og vægt. Som jeg skrev er hun en stor og rund pige, ca. 11 kg og 72 cm ved 8 mdr. Hun er rigtig glad for al slags mad og det er en fornøjelse at se hende gå igang.
Man siger jo at ammebørn ikke kan blive for tykke, men er der et tidspunkt, hvor man skal være mere obs på maden og vægten? Eller er det alt for tidligt at tænke på den slags, og skal vi bare nyde hendes madglæde? Hun er meget aktiv og stærk.
Vi spiser ret sundt, primært vegetarisk men får hhv kød og fisk en gang om ugen samt som pålæg, og hun får ofte lidt rester - dvs hun får kød eller fisk de fleste dage. Hun får kun hjemmelavet mad, men vi tilsætter faktisk ikke fedtstof og mælkepulver til hendes grød. Hun er dog først lige begyndt at få havregrød nu morgen og til godnatgrød, da hun ikke har villet mades med ske tidligere. Så resten af maden er normal mad i babyvenlig udgave. Hun får selvfølgelig smør på brød og frugt, men ofte sammen med en grøntsag.
Vi lader hende spise til hun er mæt, men nogle gange virker det til at hun bare kan blive ved og ved, så vi prøver at give hende nogle grovere ting, der også skal arbejdes for. Men skal vi fx give hende sødmælk, når hun skal til at drikke mælk? Og bør vi tilsætte fedtstof til grød selvom hun et stor?
For os er det selvfølgelig vigtigt at hun får, hvad hun har brug for, men også at hun får et naturligt forhold til mad, mæthedsfølelse og sin egen krop - også selvom hun skulle blive ved med at være lidt rund i det. Storebror har altid været lang og meget slank, så her har vi haft den modsatte problematik!
Hvad tænker du om det?
Mange tak!