Udvikling og lidt om putterutiner

13. januar 2021

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Udvikling og lidt om putterutiner

Kære Helen,

Jeg kan mærke, at det er tid til at skrive til dig igen! Det giver mig altid sådan en ro at høre fra dig, det skal du vide.

Jeg er, som rigtig mange andre mødre og forældre generelt, efterhånden ret påvirket af coronasituationen og de medfølgende restriktioner. Min datter, der i næste uge bliver 1 år, er afsted hver dag, da vi begge arbejder som selvstændige og har svært ved at lukke ned for vores arbejde. Hun er jo i rivende udvikling, både med hensyn til sociale og sproglige evner.

Hun er nysgerrig, har lært at gå selv, siger flere ord og forstår helt tydeligt meget af det, der bliver sagt. Hun kan bruge legetøj på en helt ny måde, og hun nyder virkelig at skubbe ting fra sted til sted, kasser, gåvogn, stole, lænestol og meget mere. Til stor underholdning for os forældre. Hun vil gerne i dagligdagsting, trykke på knapper til diverse elektroniske devices, tage strømper af osv.

Der er ingen tvivl om, at personalet i vuggestuen i øjeblikket er presset og gør deres absolut bedste. Der er sygdom, hvorfor der ofte er vikarer, hvilket min datter har svært ved at finde tryghed i. Og det giver uro på stuen hos de mindste, der jo helt klart har brug for deres primære pædagoger. Jeg tænker selvfølgelig på, hvordan og om hendes udvikling kan understøttes tilstrækkeligt, når alt er så presset og anderledes i disse tider, og pædagogerne ikke hver dag har mulighed for at få sig sat ned med børnene og lave de aktiviteter, de måske ellers ville for at følge den læreplan, jeg antager at de skal følge. Hvad kan jeg selv gøre for at hjælpe hende bedst muligt, hvor hun er nu? Især når man er så begrænset på aktiviteter uden for huset.

Mht. nattesøvn, så har hun længe haft glæde af en sovebamse, og det er tydeligt, at hun er glad for den. Hun lyser op, når ...

Annonce

... hun ser den og den får mange krammere. Hun har den også tæt på sig hele natten. Det er helt klart en vigtig del af det putteritual, vi skal til at finde. Hvilket bringer mig til næste emne. Lige nu får hun stadig en enkelte flaske inden sengetid, som den eneste, og den giver hende en god ro.

Jeg er helt med på, at den i løbet af de næste måneder skal/bør udfases, men i denne tid, hvor der er så meget uro omkring hende, når hun er væk i dagtimerne, vil jeg nødig skulle begynde også at udfase den. Vi er tilmed i en mærkbar separationsfase. Hun vil ofte gerne op og sidde på arm, men helst ikke stillestående. Og ej heller siddende.

Hvordan udfases denne flaske bedst, når det rigtige tidspunkt kommer? Hun er lige nu ikke særlig interesseret i at sidde og kigge i/læse bog med os, og putning lige nu, er som det faktisk har været det sidste lange stykke tid, hovedsageligt præget af leg, der starter i stuen efter et bad, måske et lille godnatmåltid, hvorefter legen flytter ind på hendes værelse, lyset dæmpes, vi er på gulvet på hendes legemadras, hvor der bor en masse bamser, som hun gerne tumler i. Når hun viser tegn på, at hun er træt, finder vi flasken frem, og så falder hun dejligt til ro, mens hun får sunget vuggevise og spiser den. Nogle gange falder hun hen imens, og så lægges hun i sengen derefter, andre gange har hun lige brug for lidt mere tid til at falde helt til ro, og på de gode og fleste dage klarer hun det selv i sin seng, og somme tider er det lidt sværere at finde ro. Så egentlig søger jeg nok bare et par håndgribelige råd til, hvordan vi kan stille endnu mere skarpt på rutinerne, og hvordan vi, hvis hun ikke af sig selv bliver uinteresseret i flasken, får denne udfaset på et tidspunkt?

Endnu engang tak for en fantastisk brevkasse.

Kærlig hilsen
J

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder