Korte lure og stort energiniveau

20. november 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Korte lure og stort energiniveau

Hej Helen.

Vi har en datter der blev født d. 26 juni - lidt over termin, velskabt, dejlig og med et energiniveau der brager derudaf :)

Jeg skriver fordi vi generelt har svært ved at få hende til at sove i løbet af dagen, hvis det ikke er i Ergobaby eller (efter noget træning) i autostolen på barnevognsstativet og når hun sover, så er det kun ca. 30 minutter. Vi har haft et par gange hvor det bliver til ca. halvanden time men det er desværre undtagelsen frem for reglen.

Søvn er hvad det er og vi gør hvad vi kan for at introducere søvnrutiner men en ting der undrer mig meget er at når hun vågner, begynder hun efter ret kort tid at trække vejret hurtigt og lyder som om hun er frustreret, hun skriger (ikke græder) og vil op. Så snart hun har øje på en af os, giver hun tegn til at ville op med at skyde armene bagud og løfte hagen op og bruge maven. Hun bevæger sig hele tiden og har generelt i løbet af dagen ikke nogle ...

Annonce

... stillestunder, måske med undtagelse af lige når hun vågner op i ca. 15 minutter.

Hun spiser (mors mælk) lidt utidigt men har indtil for 14 dage siden (ved sidste vejning) været godt over medianen for vægt/alder, så vi har ikke mistanke om at der mangler noget der, selvom hun hapser både legetøj og fingre så snart det er omkring hende (hun trækker sågar vores fingre op for at sutte på dem).

Ellers kigger hun rundt, på alt og alle, smiler og er ellers glad, men meget urolig og som sagt med hurtige åndedrag, som om hun faktisk virker lidt stresset eller overbegejstret. Vi forsøger ikke at stimulere hende så meget, men hun virker besat af, at der skal ske noget. Hun bevæger også hele tiden arme og ben - meget mere end andre babyer på hendes alder og kaster ofte benene op for efterfølgende at lade dem falde meget tungt ned. Hun er som sagt meget interesseret i alt og følger alt hvad vi spiser og rækker ud efter det.

Hilsen
Far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige