Brev:
Kunsten at falde i søvn
19. november 2020
Alder:
9 mdr.
Kunsten at falde i søvn
Kære Helen.
Vi skriver til dig fordi vi nu siden N har problemer med at overgive sig til sin søvn uden nogen former for hjælp ALTID. Da hun var helt lille og op til 4 mdr, havde hun “kolik” (måske silent refluks, og har også stramt tunge bånd, dette er ikke klippet). Den eneste måde hun kunne falde til ro på, hvis babsen ikke slog hende ud. Var på vores pilates bold. Vi boede nærmest på den , dag og nat...
Da vi skulle ha hende til at sove i barnevogn, vågnede hun hver gang hun blev lagt i den, hvis hun sov skreg hun, hvis hun var vågen, glad eller træt, skreg hun, med kalechen nede i godt vejr, en hånd på hende, gå ved siden af, synge, og stadig lå hun stadig og skreg .. vi endte med at tá den ind i stuen, tilvende hende den og stille og roligt rykke den uden for.., hun kan sagtens sove i den nu, HVIS hun sover inden hun bliver lagt ud, enten via babs, som hun for det meste falder i søvn til... eller pilates bold (hvis babsen ikke slår hende ud ) .
Vi kan den dag i dag stadig ikke få hende til at sove i den, vi er oppe på en gå tur i max 15min, så begynder hun at græde - skrige - skrige voldsomt, og ekstremt ked af det. Det eneste der virker er vores bæresele, som vi aldrig tager afsted UDEN! Alt det samme gør sig gældende i klapvogn og autostol også.. vi har sågar oplevet at i autostol bliver hun så ked af det at hun ender med at kaste op!
Det samme gør sig gældende når hun skal sove til natten, her bliver hun ammet i søvn, og det går de fleste af dagene, dog er vi lidt udfordret hvis ikke hun går helt omkuld af amningen.
Vi har prøvet: Mer amning - "tysse"på hende- synge for hende- nusse hende- sidde ved siden af hendes seng - tá hende op og bare sidde med hende - tá hende med i vores seng ligge og putte med hende - gå fra hende... hun rejser sig, kravler rundt (motorisk er hun lige begyndt at tá sine første skridt) intet hjælper, hun starter med at snakke, ligeligeledes med at blive ked/voldsomt ked af det, og vi ender igen på pilates bolden ....
Om natten vågner hun og ammer alt mellem 1 og 4 gange...
De seneste par uger er hun begyndt at vågne mellem kl 2-4 og være rigtig vågen alt mellem 1 time og 3.. samme mønster igen, snakker, ked af det, voldsomt ked af det.. pilatesbolden!! Hvor efter hun vågner alt mellem 4.30 og 5.30 senest, har hun været rigtig frisk om natten kan vi strække den til 6.30.
Bonus info er at hun hverken bruger sut, tager flaske, men har en nusseklud.
Hun er meget småt spisende, har tendens til at blive forstoppet og får et halvt brev movikol om dagen. Hun har den seneste mdr kun taget 20gram på, og har fået at vide af sundhedsplejerske at jeg gerne må skrue op for amninger, gerne efter hvert måltid... !? hun starter i dagpleje om 1,5mdr!
Vores dagsplaner er nogenlunde sådan her, men den svinger voldsomt alt afhæning af hvornår hun vælger at stå op..
(Vi lever 100procent plamtebaseret og har gjort det i 10år)
05.00 - står op.
06.00- morgenmad : fx . havregrød med most banan, smør, eller peanutbutter i. Og en god portion sveskemos. Og vand. (her bliver alt sveske spist, og måske 2-10 tsk grød)
7.00- puttes, her har jeg prøvet uden amning, på pilates bold 😨
Men efter samtale med egen sundhedsplejerske er jeg begyndt at amme her igen??
9.00 - står op. Bliver tilbudt vand, en fuldkorns krydderbolle, eller rugbrød med smørbar og planteost. Frugt i hånd. Og frugtmos(ofte beriget med omega 3-6-9 olie og blender nødder af forskellige (her bliver spist mindre end en kvart bolle, og sin frugtmos.
11.00- frokost, ofte rester fra aftensmad: mos, pasta, nogengange rugbrød. Linse deller, tofu, falafler , kogt grønt hvad vi lige har... (her kan hun spise 4 små hapsere rugbrød fx en halv falafel og evt en spsk mos, hvis hun spiser noget, andre gange er det bare en hapser, også vil hun ned)
12-13.00 puttes med amning .
15-16 : står op: bliver tilbudt vand, frisk frugt , evt banan brød med smør pandekage eller avokado.
17.30: aftensmad : hun spiser det samme som os, og altid suppleret med mos hvis det ikke indgår i vores aftensmad.
18.15: i bad med mor, far henter pusler, tørre i håndklæde og føntørre og får nattøj på (hun hader og være på puslebord, har aldrig kunne li det) så det kan ikke gøres hyggeligt uanset hvad vi har prøvet. Og det samme gælder for tøj.
19.00- godnatgrød : evt mannagrød med mandelsmør og sveskemos+ vand. + børste tænder.
19-20 : godnat tid. Siger godnat til hele familen, men klud under armen, vi går op i vores soveværelser (hvor vi alle sover, og har ikke mulighed for andet) hun brænder det sidste energi af i vores seng (hun har generelt meget krudt bag i) læser den samme bog, hvor hun falder ned, lytter til meditations musik, får babs, og sover ( bliver puttet sovende med tyngde dyne over sig) hvis hun vågner er det pilates bold!
Nat: alt mellem kl 23 og 03.00 melder hun sin første amning , og ammer mellem 1-4 gange i det tidsinterval. ( hvis hun vågner rigtigt op som hun gør pt. Er det pilates bold)
Håber du kan gi os en bedre struktur, gi os nogen ideer til hvordan vi kan hjælpe hende så hun ikke er så voldsomt afhæning af os til at falde i søvn både i seng, barnevogn, autostol. Ja overalt. Det hæmmer os meget, og vi syntes det er så synd nu når hun snart skal i dagpleje vi vil gerne hjælpe hende godt afsted..
Med venlig hilsen
Far og Mor ❤️