Brev:
Urolig og sparsom nattesøvn
29. oktober 2020
Alder:
15 mdr.
Urolig og sparsom nattesøvn
Kære Helen,
Så er der igen gået lidt tid, og jeg må trække på din ekspertise igen.
Vores søn er nu 15,5 måned. Han er en meget aktiv dreng, og trives bedst med, at der sker noget 'hele tiden'. Siden sidst er han begyndt at gå uden støtte, og kravler dermed slet ikke mere.
Han får 3 hovedmåltider; Fuldkornsgrød med sveskemos eller lign. til morgen (ca. kl. 0630), frokost i vuggestuen (de serverer enten varme retter eller rugbrødsmadder) samt aftensmad - hvad vi nu får (ca. kl. 1730). Derudover får han div. mellemmåltider i vuggestuen samt hjemme. Han spiser generelt fint, men er måske lidt kræsen :-) Han får 1 flaske i døgnet (180-210 ml.) i forbindelse med, at han bliver puttet til natten. Han elsker denne flaske, og bliver helt elektrisk, når han ser den.
Han trives generelt i vuggestuen, hygger sig og er glad, men selvfølgelig er nogle dage bedre end andre. Han sover 1 middagslur i vuggestuen - varighed alt fra 45 min. - 2 timer, de lægger ham omkring 1100-1130. I weekenden sover han 1,5-2,5 times middagslur hjemme.
Problemet er, at vores søn sover meget let og abrupt. Han kommer i bad omkring kl. 1900 hver aften, får flaske, godnatsang og sin bamse. Derefter lægges han i egen seng (ved siden af vores seng), og han sover faktisk altid i det øjeblik hovedet rammer puden eller max 10 min. efter. Han sover omk. kl. 1915-1930. Herefter er han 'helt væk' i 3 måske 4 timer. Han ligger helt roligt og fredfyldt. Men så begynder problemerne. omkring kl. 2200-2300, hvor han begynder at rodde rundt, tabe sutten og græde. Det første lille stykke tid, kan jeg berolige ham med bamsen, en hånd på maven eller sutten. Men det hele gentager sig igen og igen bare i forstærket version. Til sidst tager jeg ham over i sengen til mig, hvilket nogle gange hjælper, andre gange ikke. Han karter rundt og kan ikke finde ro, græder/piver og kan ikke sove. Således forløber resten af natten sig som regel on/off, hvorefter han til sidst står op 0500-0530 ca. (og er umulig at få videre i søvnen).
Sammenlagt får han ca. 11,5 timers søvn i døgnet, men abrupt og urolig søvn, hvilket munder ud i lange og pylrede dage. Vuggestuen kommenterer også fra tid til anden, at han er træt. Problemet er bare, at vi ikke ved, hvad vi mere kan gøre. Han er - som du ved - undersøgt hos ØNH læge flere gange, og generelt er han ikke meget syg - højst lidt forkølet.
Han har sovet dårligt hele sit liv, først med korte lure om dagen, siden med urolig og lidt søvn om natten. Jeg er med på, at små børn har mange opvågninger af den ene eller anden årsag, men jeg synes, at dette efterhånden er ekstremt. I nat var han vågen, træt og pylret fra kl. 2300-0130. Et er, at jeg ikke har sovet i 15 måneder, noget andet er, at han aldrig virker rigtig veludhvilet, og især vores eftermiddage/aftenener er trælse og pylrede. Det er simpelthen så synd for ham.
Har du nogle gode idéer eller tanker, du vil dele? Godnatgrød afviser han - så det er forsøgt.
På forhånd tak :)
Mange hilsner
Lotte