Brev:
Flasker og D-vitamin
25. oktober 2020
Alder:
3 mdr.
Flasker og D-vitamin
Hej Helen
Jeg har lige et par spørgsmål ang. ernæring til min lille gut på nu 3 måneder.
Han vejede 5500 g i sidste uge og får 6-8 flasker dagligt (oftest 7) med 135 ml (en enkelt kan være 100 ml hvis vi synes det er kort tid siden han sidst har spist). Og det er netop udfordringen - vi synes han spiser ret hyppigt! Især om aftenen. Her kan han spise både kl. 18, 20.30 og 00.30. Det hele starter med to korte lure lige efter hinanden (om eftermiddagen og først på aftenen) og han virker sulten og bliver ret hurtig vrøvlet og kan være lidt svær at få ro på.
Er der meningen at en dreng på 3 måneder skal spise så mange måltider? Vi har tidligere haft en del gylpeproblemer og har derfor været ret påpasselig med ikke at overfylde ham, men de er dog aftaget lidt.
Vi synes dog at han på denne måde stadig får rigtig meget mad! Bør man sætte mængden op så han måske selv reducerer antallet?
Det skal lige nævnes, at han stadig ikke selv siger tak for mad til nogen måltider (det har du tidligere sagt er ok fordi han kan have svært ved at fornemme sult). Han har altid være fint tilfreds med sutten.
Det andet spørgsmål hænger lidt sammen med forrige - tilskud af D -vitamin. Jeg har svært ved at regne ud hvornår jeg skal give ham D-vitamin ift Sundhedsstyrelsen nye retningslinier.
Han får 2 typer erstatning; NAN sensilac og NAN supreme (som er hver 3. flaske). Sensilac har 1,5 ug pr 100 ml og supreme har 1,1 ug pr 100 ml. Hvordan regner jeg bedst?
Og er det 10 ug han min. skal have dagligt?
På forhånd tak,
Med venlig hilsen
Mor