Brev:
Ud af slyngevuggen - 7 mdr.
15. oktober 2020
Alder:
7 mdr.
Ud af slyngevuggen - 7 mdr.
Kære Helen,
Mange tak for dit grundige svar vedr. vores dreng, der har mange opvågninger om natten efter at jeg er startet på arbejde.
Jeg skriver, fordi vi har besluttet, at vi gerne gerne vil have vores dreng ud af slyngevuggen med motor om aftenen/natten, som du også opfordrer til at vi overvejer. Samtidig har vi fortsat problemer med mange opvågninger efter putningen, omend det er blevet bedre efter vi har forsøgt med dine råd. Særligt det at vække ham blidt umiddelbart inden han puttes og amme kort igen, virker nogen gange.
Konkret vil vi gerne have hjælp til at lægge en plan for putningen, herunder hvad vi gør, når han vågner efter 30 minutter for 2. 3. Og 4. Gang.
Vi forsøger nu at putte ham på følgende måde:
Han ammes, falder i søvn og jeg forsøger at lirke brystet ud. Vi prøver at vække ham blidt - det resulterer tit i voldsom gråd, hvor vi kun kan trøste ham, hvis jeg ammer igen. Derfor ender det tit med at vi putter ham mere eller mindre direkte fra brystet. Og for nyligt i en bedside-seng, der er fastspændt til vores seng (dvs. hvor han ikke vugges).
Både når han vugges i slyngevuggen og når vi putter ham i sengen vågner han mange gange, men primært først på aftenen (nok lidt oftere, når han puttes i sin seng).
Mit spørgsmål går nu på, hvad vi gør, når han vågner og græder voldsomt? Vi vil gerne putte ham i sengen.
Lige nu prøver vi at give ham sutten, vugge ham først i sin babynest, som han sover i. Dernæst i slyngevuggen. Vi lægger en hånd på ham, siger shh og synger, men det hjælper sjældent. Vi ender derfor typisk i en situation med meget gråd og hvor vi kun ved at tage ham med ud i lyset, kan trøste ham kortvarigt. Til sidst ammer jeg ham.
I går blev han puttet kl. 19 i sin seng ved at blive ammet.
Kl. 19.30: Våger, forsøger trøst, falder i søvn med sut i slyngevuggen efter 10 minutters gråd (uden motor tændt)
Kl. 19.50: Våger, forsøger trøst og ender med at amme
Kl. 20.30: Våger, forsøger trøst og ender med at amme
Kl. 21.45: Våger, forsøger trøst og ender med amme
Kl. 22 - 5.30: Sover et langt stræk i sin seng
Kl. 5.30: Ammes og sover en time
Vi er lidt i vildrede, når vi står i situationen og er meget i tvivl om vi ender med at gøre ham afhængig af amning hver time eller oftere. Vi er derfor tilbageholden med at amme, men ender tit med det, fordi han så ulykkelig. Men bør vi lade være? Man hører tit forældre, der tager “kampen” et par aftener, og så bliver det bedre, men vi er i tvivl om, hvilken kamp vi skal tage og hvordan. Håber det giver mening.
Vi er ret overbevist om, at han får nok væske og mad om dagen, og vi tror derfor mere det handler om afhængighed af bryst og at han har svært ved at geare ned. Jf. også at han sover et langt stræk sidst på natten (alternativt skyldes det, at han er blevet udmattet af gråd/ mange opvågninger).
Det er faren, der går hjemme med ham og han får rigtigt nok mælk af kop. Vi har forsøgt med flaske, men det gider han bestemt ikke. Lige nu har vi ikke taget kampen med at lære ham at tage flasken.
Vi har overvejet, om vi skulle udfase slyngevuggen mere gradvist, men det virker umiddelbart til, at han primært falder i søvn pga amning og ikke den, og når han vågner har vi lige store problemer med voldsom gråd uanset om vi bruger slyngevuggen eller ej. Derfor hælder vi til at stoppe med at bruge den helt med det samme (dvs uden gradvis udfasning). Men måske det er dumt?
Håber ovenstående giver mening. Vi vil frygtelig gerne have vores dreng til at sove bedre og i sin egen seng. Håber du kan hjælpe med forslag til konkret plan for, hvad vi gør, når han vågner og en plan, der sikrer at tingene bliver bedre end de er nu.
Bedste hilsner
Linda