Brev:
Tandfrembrud, afviser flaske
29. september 2020
Alder:
7 mdr.
Tandfrembrud, afviser flaske
Kære Helen
Så har jeg brug for dine gode råd igen :-)
Min søn på 7,5 måned er ved at få de 4 forreste tænder samtidigt. Han fik de to nederste, da han var 6,5 måned, og han er hårdt ramt.
Hans gummer er meget hævet, og han vil helst ikke have noget i munden medmindre det er stærkt og giver modstand på gummerne.
Det betyder ligeså at han afviser hans sutteflaske. Han drikker 50-120 ml. pr gang og får 3-4 flasker i døgnet, endvidere laver jeg hans grød på MME, således at han får 60 ml. der igennem.
Jeg har også prøvet, at servere MME i kop, men det er jo begrænset hvor meget han kan drikke af sit væskeindtag i kop.
Han får ca. 450-600 ml MME i døgnet (medregnet MME fra kop) samt vand af kop. Han har tunge tissebleer og maven fungerer fint, og han tager fint på.
Han er en stor dreng på 10 kg, og er steget 3 vægt- og længdekurver siden sin 2. levemåned.
Jeg syntes jo bare slet ikke, at han får det MME han burde. Er det bare at slå koldt vand i blodet og vente på at tænderne er brudt igennem og håbe på, at hans appetit vender retur? Det har stået på 1,5 uge nu.
Pt er vores dag således
Vågner mellem 6-6.30
Havregrød + vand af kop kl 7
Puttes til formiddagslur kl. 8.30
Mellemmåltid kl. 10 frugtmos, evt. bananpandekage, frugt i hånd eller lign. + mme i kop
Frokost kl. 11.30, små bidder bondebrød med div fiskepålæg, avocado eller lign. agurk, majssnack eller lign til at gumle på.
(Han blev tydeligvis træt af grøntsagsmos til frokost og aftensmad)
Puttes til middagslur 12.30-13.00, flaske
Kl. 15.30, mellemmåltid - lille portion flerkornsgrød med lidt smoothie, mme i kop
Kl. 17.30, grøntsagsmos med kødbolle, bagt fisk eller lign. Agurk, majssnack eller lign. til at gumle på
Kl. 19-19.30 puttes til natten, flaske
Har prøvet at tilbyde ham flaske kl. 23-24 men han afviser den. Spiser måske 25 ml, og vender hovedet væk og græder.
Mellem kl. 2-4 melder han sig til natflasken og spiser ca. 120-160 ml.
Har du mon nogle gode råd til, hvordan jeg kan sikre mig, at han får den mængde han skal have?
Hilsen