Tandfrembrud, afviser flaske

29. september 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Tandfrembrud, afviser flaske

Kære Helen

Så har jeg brug for dine gode råd igen :-)

Min søn på 7,5 måned er ved at få de 4 forreste tænder samtidigt. Han fik de to nederste, da han var 6,5 måned, og han er hårdt ramt.

Hans gummer er meget hævet, og han vil helst ikke have noget i munden medmindre det er stærkt og giver modstand på gummerne.

Det betyder ligeså at han afviser hans sutteflaske. Han drikker 50-120 ml. pr gang og får 3-4 flasker i døgnet, endvidere laver jeg hans grød på MME, således at han får 60 ml. der igennem.

Jeg har også prøvet, at servere MME i kop, men det er jo begrænset hvor meget han kan drikke af sit væskeindtag i kop.

Han får ca. 450-600 ml MME i døgnet (medregnet MME fra kop) samt vand af kop. Han har tunge tissebleer og maven fungerer fint, og han tager fint på.

Han er en stor dreng på 10 kg, og er steget 3 vægt- og længdekurver siden sin 2. levemåned.

Jeg syntes jo bare slet ikke, at han får det MME han burde. Er det bare at slå koldt vand i blodet og vente på at tænderne er brudt igennem og håbe på, at ...

Annonce

... hans appetit vender retur? Det har stået på 1,5 uge nu.

Pt er vores dag således

Vågner mellem 6-6.30

Havregrød + vand af kop kl 7

Puttes til formiddagslur kl. 8.30

Mellemmåltid kl. 10 frugtmos, evt. bananpandekage, frugt i hånd eller lign. + mme i kop

Frokost kl. 11.30, små bidder bondebrød med div fiskepålæg, avocado eller lign. agurk, majssnack eller lign til at gumle på.
(Han blev tydeligvis træt af grøntsagsmos til frokost og aftensmad)

Puttes til middagslur 12.30-13.00, flaske

Kl. 15.30, mellemmåltid - lille portion flerkornsgrød med lidt smoothie, mme i kop

Kl. 17.30, grøntsagsmos med kødbolle, bagt fisk eller lign. Agurk, majssnack eller lign. til at gumle på

Kl. 19-19.30 puttes til natten, flaske

Har prøvet at tilbyde ham flaske kl. 23-24 men han afviser den. Spiser måske 25 ml, og vender hovedet væk og græder.

Mellem kl. 2-4 melder han sig til natflasken og spiser ca. 120-160 ml.

Har du mon nogle gode råd til, hvordan jeg kan sikre mig, at han får den mængde han skal have?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!